Endelig får Lindorff bytte navn

Fire år etter sammenslåingen som skapte Intrum, kan inkassoselskapet endelig begynne å bruke navnet i Norge.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dette navnebyttet var planlagt allerede sommeren 2017, sier Bunny Nooryani, til KOM24.

Hun er direktør for marked og kommunikasjon, samt pressekontakt i Lindorff, som snart heter Intrum.

I 2017 fusjonerte Lindorff og Intrum Justitia og ble Europas største inkassoselskap. Intrum er et svenskeid selskap med en rekke datterselskaper under seg, og er til stede i 24 land.

– Grunnet konkurransemyndighetene har vi ikke fått lov til å bytte navn før nå, men torsdag skjer endelig navnebyttet.

Bygge kjennskap i Norge

Nooryani lover at kundene ikke skal merke noe, foruten at navnet endrer seg.

– Vi har allerede byttet farger og design på logoen vår, og det gjorde vi like etter sammenslåingen, forteller hun. Selv om vi bytter navn, innebærer ikke det noen andre endringer for kundene våre. Vi skal fortsatt jobbe med å finne løsninger både for den trenger hjelp til å få betalt og den som venter på en betaling.

Nå begynner jobben med å bygge opp kjennskap i Norge.

– Et navnebytte er omfattende og krever store ressurser. Navnet skal blant annet endres i alle digitale flater, og på skilter og brev som sendes ut fra selskapet. Lindorff er et navn mange kjenner til, men Intrum har mye lavere kjennskap i det norske markedet. Vi skal derfor jobbe med å bygge kjennskap til Intrum i tiden fremover.

Nooryani ønsker ikke å oppgi kostnaden av å bytte navn, men plasserer det inn i millionklassen.

– Noe mer spesifikk ønsker jeg ikke å være.

Anorak lager reklamefilmene

Intrum snakket totalt med tre byråer om et mulig samarbeid, og det var Anorak som stakk av med seieren.

– Sammen har vi laget fire reklamefilmer til blant annet tv, reklamer til radio og en brand film. I tillegg har Mood Communications jobbet med vår digitale tilstedeværelse, blant annet innen SEO og sosiale medier.

Reklamefilmene utgjør den største delen av kampanjen for å opplyse om reisen fra Lindorff til Intrum, og rulles ut i begynnelsen av november.

– Det er et tydelig konsept gjennom alle filmene, som i tillegg til å bygge kjennskap skal få frem at vi har en nyttig samfunnsfunksjon.

Som inkassoselskap har de en todelt rolle.

Vi skal finne løsninger både for den som skal betale og den som venter på å få betalt. Som bindeleddet mellom kjøper og selger skal vi se begge sider i en sak.

I disse fire reklamefilmene har de vektlagt hvordan de hjelper mennesker som har solgt en tjeneste.

– I tillegg vil vi slippe en 50 sekunders brand film som viser at vi har en større samfunnsrolle. Som Norges største inkassoselskap er vi en del av et stort og sammensatt apparat som holder landets økonomi i gang. Jobben vi gjør kan nok virke ganske usynlig i mange tilfeller, men den er nødvendig for samfunnet vårt.

Powered by Labrador CMS