#Julepraten
Dette lover Kenneth Pedersen at han skal bli bedre på neste år
– Dette var enkelt!, sier han før han kommer med løftet vi skal måle han på i 2026.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det CEO & Founding partner i ANTI, Kenneth Pedersen, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– I år blir det faktisk to julefeiringer: Lillejulaften med alle barna, og selve julaften med min bror, hans mann og mamma og selvfølgelig samboeren. Jeg gleder meg til å henge med mine voksne barn og med ny samboer har jeg vært så heldig å få tre «barn» til. Så i år blir det skikkelig storfamilie, og det blir veldig hyggelig. Dersom snøforholdene er bra, blir det kanskje også en tur på Nesbyen for å kjøre ski.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Siden barndommen har det vært ribbe på julekvelden, men de siste åra har nok pinnekjøttet tatt over helt. Men, akkurat i år skal vi på middag til min bror. Det eneste vi vet da, er at maten blir sjukt bra! Siden min bror og hans mann driver Plah og Ahaan, så de kan mat. Kanskje blir det thai-ribbe? Terje lager forresten verdens beste riskrem, så vi håper den kommer på bordet i løpet av kvelden.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– I fare for å høres ut som en for fornuftig fyr… Så vil jeg faktisk anbefale folk å ta seg tid til å roe helt ned. Ikke føle at man må lese, høre eller lytte på død og liv. Legg bort skjermen i gode perioder og tørre å kjede seg litt. Jeg tror vi trenger mer av det. Men klart, er det noen som fortsatt ikke har sett Rekviem for Selina, så er det vanskelig å ikke anbefale den.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Dette ble jo nesten et litt trist svar, må jeg si… Jeg er en jobbnerd, så jeg tenker jo med en gang på jobbting. Og da er det rett og slett å se utviklingen vi har i sjappa nå. Folka er så sjukt inspirerende og flinke! Ikke minst ser vi at flere og flere selskaper med skikkelige ambisjoner vil jobbe med oss. Det er gøy!Men på privaten så er det alltid både morsomt og avslappende å være i Canet (Barcelona) med familien.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Dette var enkelt! Være mer tilstede der jeg er. Hodet mitt går i hundre hele jævla tida, og jeg blir fort utålmodig om ikke ting skjer med en gang.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2026?
– At vi må fortsette å tilpasse oss absolutt hele tiden. Vi kan ikke stoppe og utvikle hvordan vi jobber og alltid bli litt bedre.Jeg tror også at KI-hypen vil legge seg og gå over i en mer moden fase. Alle bruker det, og det er allerede en selvfølge.
KI er både genialt og skummelt, men verdien vil kanskje flyttes til menneskelig kuratering og kvalitetssikring? Jeg håper ihvertfall det. Enn så lenge er det vi som må forstå kulturen vi jobber og lever i og hva som faktisk funker mellom mennesker. Vi ser allerede en motreaksjon mot KI-generert innhold og det tror jeg vil øke. Folk har allerede begynt å bli lei av det generiske de vil ha ekte, verifiserte historier og følelser. Men ja…teknologien utvikler seg helt absurd fort, så det er ingen tvil om at vi vil bruke verktøyene mer og mer.
Til slutt. Jeg tror også at de som fortsatt ikke forstår at merkevarestrategien er likeverdig med forretningsstrategien vil slite mer i tida som kommer.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Bli litt bedre hele tiden – på alt!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no