Emma Svarva Giskås på Arbeiderpartiets landsmøte tidligere i år.

Mener tidlig kom-grep var avgjørende for valgkampen

Emma Svarva Giskås i Arbeiderpartiet mener de lyktes med mye i valgkampen. Samtidig sier hun at de kunne gjort noe enda bedre.

Publisert

– Nå er vi glad, slitne og full av arbeidslyst. Vi har jobbet hardt i lang tid, sier kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Emma Svarva Giskås, til KOM24.

Ap fikk 28,2 prosent av stemmene i årets stortingsvalg, og gikk opp med 1,9 prosent fra 2021.

Giskås tror de har lyktes med flere ting når det gjelder kommunikasjonsarbeidet.

– Det at vi begynte valgkampen allerede i januar og satte en tydelig kurs tror jeg ble avgjørende. Vi har holdt på den kampanjen som vi bestemte oss for, både når det gjelder tilstedeværelse på digitale flater og i mediene, sier hun.

Snuoperasjon

For ikke mange måneder siden så det ikke ut som at Ap skulle gjøre noe godt valg. For eksempel viste en måling fra VG i desember i fjor at de var nede på 18,9 prosent. Den viste også at både Høyre og Frp var større.

Etter det forsvant Senterpartiet ut av regjering og Jens Stoltenberg ble finansminister, for å nevne noe.

– Hva har dere gjort på kommunikasjon for å få til en sånn snuoperasjon?

– Jeg tror nettopp budskapet vårt og motivasjonen i laget har vært viktig, også for å nå ut gjennom sosiale medier og i gjennom media. Det er ikke uten grunn at statsministeren kaller dette for en lagseier, sier Giskås.

– Vi har snudd oss og tatt utfordringene som har kommet i vår retning, og jeg mener vi i stor grad har lyktes med å kommunisere til velgerne på nye måter, legger hun til.

Hun mener denne valgkampen skriver seg inn i historiebøkene med tanke på kommunikasjon, fordi partiene aldri har måttet tilpasse seg nye kanaler i så stor grad tidligere.

– Budskapet deres har i stor grad handlet om trygghet i urolige tider, og enkelte har ment at det har vært noe innholdsløst. Hva tenker du om det?

– Det er jeg ikke enig i. Vi har både snakket om konkrete saker og om trygghet. I den historiefortellingen er det konkrete saker som ligger i bunn.

Hva skjer nå?

Nå starter jobben med å evaluere valgkampen.

– Vi har gjennomført en god kampanje, men det er helt sikkert noe vi også kunne gjort bedre. Det skal vi jobbe med fremover, sier Giskås.

– Nå blir det et samarbeid med flere andre partier på venstresiden, og dere er ikke enig i alt. Blir det også vanskeligere for dere på kommunikasjon framover?

– Det skal jeg ikke mene så mye om. I en tid som nå blir kommunikasjon viktig, uansett konstellasjon på Stortinget. Nå er vi glade for rødgrønt flertall.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS