MENINGER:
Mer presis – ikke mindre åpen
«Apeland har mange gode kommunikasjonsråd i sin kronikk Hva statlige selskaper kan lære av børsnoterte om kommunikasjon 22.10., men når han skriver at VG forteller at Bane NOR har sluttet å dele trafikkmeldinger på sin side, bommer han», skriver Atle Lessum i Bane NOR
Vi har ikke sluttet å dele trafikkmeldinger, men i stedet for å oversvømme mediene med meldinger, mener vi det viktigste er å nå de som trenger informasjonen direkte og å gå bredt ut i mediene med det som gjelder mange.
Riktig informasjon i riktig kanal, for riktig målgruppe
Vi holder ikke noe informasjon tilbake, men har økt fokus på at de som reiser med tog skal få informasjon om akkurat sin reise. Det er ingen hemmelighet at dette fokuset kommer av at flere aviser har varslet om togkaos ved små forsinkelser som berører få mennesker. Den alvorlige baksiden ved slike oppslag er at det har skapt et inntrykk av at ingen tog går når de skal. Vi ser eksempler på at det fører til at folk velger bil over miljøvennlig tog.
Vi er ikke fornøyd med at mellom 80 og 90 % av alle tog er i rute og jobber målrettet for å forbedre punktligheten. Som Apeland skriver, ønsker vi å sikre at vi leverer tjenester som lever opp til passasjerenes forventninger. Og gjerne litt til. Kommunikasjonen ønsker vi også å bedre, og derfor gjør vi det lettere for folk å finne informasjonen og få varsler om akkurat sin reise, heller enn å bli møtt med overskrifter som gir inntrykk av store problemer som faktisk ikke har noe med deg å gjøre.
Slik finner du informasjon om reisen din
Skal du reise med tog, kan du se informasjon om toget er i rute flere steder: du kan gå inn i appen der du kjøpte billett eller du kan sjekke skjermen på stasjonen. Er du ikke på stasjonen enda, kan du se skjermen på telefonen i form av NÅ-appen eller her på nettsiden vår.
Alle disse stedene finner du full informasjon om når toget kommer, hvorfor det er forsinket og i NÅ-appen kan du til og med se akkurat hvor toget er nå.
Forskjell på åpenhet og å skape forvirring
På et tidspunkt la vi ut absolutt alt på trafikkmeldingssiden vår. At et godstog sto fast på et sidespor hadde ingenting å si for trafikken, men vi la det likevel ut. Det endret vi for noen år siden, siden vi så at det ikke hadde noen verdi for kunder og passasjerer, men førte til forvirrende overskrifter. I vår gjorde vi en justering til, fra å legge ut når tre tog er berørt, til å legge ut når mange passasjerer er berørt.
Vi holder derimot ingen informasjon tilbake. Journalister og spesielt interesserte kan abonnere på trafikkmeldingene våre og bruke API-løsningen vår for å få absolutt alt av stort og smått. Da får de automatisk beskjed når noe er galt. Det er en god hjelp at aviser skriver om forsinkelser når de er store, slik at ikke alle som skal pendle hjem fra Oslo S på en tirsdag ettermiddag kommer til Oslo S når toget står. Da er det bedre at de går rett til en buss eller venter til togene går.
Det som ikke er til hjelp, er dersom mengden informasjon skaper forvirring og usikkerhet om hva som egentlig er relevant for de reisende. Vi mener det har vært resultatet av å legge ut alt av små og store hendelser. Det er derfor vi har valgt å gjøre en prioritering av hva som legges ut.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.