MENINGER:
Slik skiller du deg ut i mengden i Arendal
«Her er fire punkter som oppsummerer den viktigste læringen,», skriver jurymedlem i Gullpollen Vibeke Lewin.
Hva kan vi lære av vinnerne av Gullpollen 2025? I konkurranse mellom 2333 arrangementer under Arendalsuka, var det noen som utmerket seg. Jeg hadde gleden av å få være med i juryen i Gullpollen i år igjen, og det var givende, intenst og mange inntrykk å sortere.
Vinneren av Gullpollen i 2025 ble EY og installasjonen deres «Opplev fremtiden». De gjorde først innsikt, vitenskap og globale utfordringer til en sterk personlig opplevelse gjennom digitale verktøy som levendegjorde aktuelle fremtidsscenarioer. Så satte de ukjente mennesker i samme rom for å reflektere, drøfte og finne løsninger på våre felles problemer – noe som skapte dypt og personlig engasjement for budskapet.
«Opplev fremtiden» er skremmende, men bygger samtidig håp. Alt oppsummeres godt i setningen: «There are no non-radical futures».
Gullpollen skal premiere den aktøren som gjennom overraskende bruk av virkemidler evner å få oppmerksomhet for sin sak. Prisen deles ut til en aktør som under Arendalsuka har kommunisert sitt budskap på en uventet, men relevant måte.
Hatten av også til de tre andre finalistene:•
Defendable : «Bli med på innsiden av et cyberangrep»
Advokatforeningen : «Rettssak som rollespill – Aktiv dødshjelp»
Norges Skogeierforbund : «Skogløftet»
Fire punkter oppsummerer den viktigste læringen:
Et grep som er tilgjengelig for alle er å lage en fengende tittel til arrangementet. Dette er første mulighet til å fange oppmerksomheten. Mange titler ble like, ofte formulert som spørsmål. «Hvite menn som pusher 50 snakker om ting de ikke kan» og «Som man roper i skogen får man kjeft» var blant mine favoritter.
Ikke la form stå i veien for budskapet ditt! I år var det flere som tok i bruk visuelle virkemidler og stunt med kostymer i gatebildet. Et eksempel var en person utkledd som elefant som på mystisk vis dukket opp på ulike arrangementer for å illustrere «Elefanten i rommet». Uten å avsløre avsender eller komme med noe budskap som var mulig å få tak på, falt dette gjennom når vi i juryen lette etter eksempler på bruk av kreative og relevante virkemidler som forsterket budskapet.
Ha tro på ideen og stamina i gjennomføringen. Det er få knepp som gjenstår for at mange skal kunne komme sterkere gjennom. Det holder ikke med en fengende tittel om ikke innhold og gjennomføring lever opp til forventningene. Målet er ikke nådd hvis salen er full, men publikum stuper ned i mobiltelefonen sin eller forlater arrangementet.
Ta målgruppen på alvor! Selv om det er profesjonelle og voksne i målgruppen, må man likevel jobbe for å gjøre seg relevant og attraktiv i mengden. De som var best på dette i år, var å finne på Arendal Ung-programmet. «Den store skattejakten» for barn av Samarbeid mot svart økonomi var et eksempel juryen likte.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.