Vil du bli lagt merke til på Arendalsuka? Da må du tørre å engasjere, overraske og jobbe hardt. Pengene kan du i mange tilfeller spare, ifølge kreativ leder Ole Henrik Stubberud.

Kreativitet koster ikke penger,
men alltid innsats

Tror du du kan kjøpe deg til suksess på Arendalsuka? Da har du misforstått.

Publisert

(Arendal): Store budsjetter er ingen garanti for å stikke seg ut under Arendalsuka. Ifølge Ole Henrik Stubberud, kreativ leder i Geelmuyden Kiese og initiativtaker til Gullpollen, er det aktørene som evner å engasjere og overraske som virkelig lykkes.

– Det trenger ikke være det dyreste. Spørsmålet er om det koster penger eller innsats. Kreativiteten er tilgjengelig for alle. Noen ganger koster det penger, andre ganger mest innsats, sier han til KOM24.

Gullpollen har fått fotfeste

Gullpollen ble delt ut for første gang i fjor av Geelmuyden Kiese. I år var også Kommunikasjonsforeningen med som arrangør. Stubberud peker på at årets finalister viste at både små og store aktører kan hevde seg.

Årets vinner ble EY med «Opplev fremtiden» – en installasjon som brukte teknologi, design og historiefortelling til å gjøre abstrakte klimadata og økonomisk teori håndgripelig. Publikum ble værende igjen for å diskutere, køene strakte seg utenfor lokalet, og ekstravisninger måtte settes opp for å møte etterspørselen.

I finalen slo EY konkurrentene Defendable, Advokatforeningen og Norges Skogeierforbund.

– Kanskje vi skal vente til år tre før vi kaller det en suksess, men det virker som om prisen har befestet seg. Vi ser høyere kvalitet i år, og vi har fått flere tips inn enn tidligere. Aktørene har fått det med seg. Vi har fått begge beina planta, og jeg tror vi står støtt for å utvikle oss videre, sier Stubberud.

Etterlyser mer debatt

Stubberud forteller at responsen fra bransjen har vært unisont positiv i år, med kun én kritisk stemme i fjor.

Da var det First House’ Per Høiby, selve initiativtakeren bak Arendalsuka, som uttrykte skepsis til Gullpollen i et intervju med KOM24. Han stilte spørsmål ved om prisen kunne gå på bekostning av festivalens idealer om åpenhet og inkludering.

– Det er en demokratifestival, så meninger skal det være. Men jeg opplever at folk nå ser verdien i prisen, sier Stubberud.

Han mener Arendalsuka kan våge å være mer konfronterende.

– Det er mye som kalles paneldebatt, men som egentlig bare er samtaler. Det er nesten nasjonal konsensus på alt. Kanskje vi skal tune opp formatet litt, slik at vi får mer engasjement og meningsbrytning. Hvis du er uenig, skal du kunne ha en dialog om løsninger – ikke nødvendigvis bli enig, men få fram ulike standpunkter.

Mer kreativitet i år

Stubberud mener årets konkurranse har skjerpet arrangørene og gitt rom for flere kreative uttrykk.

– Vi hadde rundt 20 arrangementer vi diskuterte i flere timer før vi landet vinneren. Den var enstemmig. Kreativitet på Arendalsuka handler om å skape oppmerksomhet og engasjement innenfor strenge rammer, og der ser vi framgang.

Kreativ leder Ole Henrik Stubberud slår tilbake mot «late Gen Z»-myten.

Han trekker også frem at juryen i år så flere gode bidrag i ungdomsprogrammet, og at Gen Z fortjener mer kreditt for sitt engasjement.

– Vi voksne har ofte en holdning om at de unge er så utålmodige. Men det handler ikke om generasjon – alle blir utålmodige hvis det er kjedelig. Gen Z er ekstremt engasjert når formatet treffer dem, og når de forstår hvorfor vi er her, hva vi skal gjøre og hvordan.

Blant eksemplene nevner han «Den store skattejakten» i regi av Samarbeid mot svart økonomi – en aktivisering der barn og unge lærer hvordan skattesystemet fungerer.

– Den viser at når vi legger til rette for gode opplevelser og involvering, så deltar de unge for fullt.

Juryen på mønstring

Gullpollen baseres ikke på innsendte bidrag, men på en mønstring der juryen selv oppsøker arrangementer.

– Vi startet tidlig mandag morgen og jobbet oss gjennom hele programmet med 2.333 poster. Vi ser på om aktørene leverer på egne premisser, om de klarer å overraske og engasjere publikum. Har vi sett at det ikke leverer, går vi videre. I år føler jeg ikke at vi har oversett noe, sier han.

Gullpollenjury 2025: Ole Henrik Stubberud, Anne-Lise Mørch von der Fehr, Johanne Akerø, Vibeke Lewin, Ingrid Lea og Marius Eriksen. Sigurd Brekke, Veslemøy Østrem og Ahmed Hassan var ikke tilstede.

Juryen skal ha jobbet «nesten døgnet rundt» med vurderingene. Noen medlemmer var med også i fjor, som Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Vibeke Lewin, partner i Zynk og Stubberud selv.

Blant de nye i år var Sigurd Brekke, leder for eksterne relasjoner i Norges Bank Investment Management, Johanne Akerø, rådgiver i Sannum & Bergestuen, Veslemøy Østrem, ansvarlig redaktør i Altinget, Ingrid Lea, kreatør i Torny & Ingrid og Marius Eriksen, seniorrådgiver i Sannum & Bergestuen.

– Vi skifter ut jurymedlemmer, men beholder noen for kontinuitet. Det gir både friske blikk og erfaring. Og det at vi faktisk er ute og oppsøker arrangementene gjør at vi møter aktører vi ellers ikke ville truffet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS