Her er årets vinner av Gullpollen
Premien for mest kreativ oppmerksomhet under Arendalsuka er delt ut for andre gang.
(Arendal): EY er kåret til vinner av Gullpollen 2025 med arrangementet «Opplev fremtiden».
– Årets vinner av Gullpollen viser hvordan faglig tyngde i kombinasjon med kreativ tankekraft og solid gjennomføringsevne kan skjære gjennom støyen i Arendal. Vinneren har bidratt til refleksjon og varig etterspill, lød juryens begrunnelse.
– Bak en visuelt imponerende installasjon lå nemlig en gjennomarbeidet, kreativ metode for å skape dialog og ettertanke blant deltakerne. Arrangementet var alt annet enn en oppstilt panelsamtale, men en nær opplevelse for Arendalsukas deltakere – hvilket juryen satte stor pris på.
Effekten blant deltakerne var tydelig: De ble værende igjen i lokalet for å diskutere seg imellom. Juryen observerte kø utenfor arrangementet, levende samtaler til og fra Pollen, og ekstravisninger som følge av stor etterspørsel.
EY brukte teknologi, design og historiefortelling for å formidle abstrakte klimadata og omfattende økonomisk teori på en måte som tvang frem refleksjon.
– Det er kommunikasjon vi tror kan bidra til å endre holdninger og atferd. Konsepter er ikke som et PR-stunt blottet for substans eller en oppstilt panelsamtale, men et forsknings- og innsiktsforankret tiltak. Vinneren har levert treffsikker, modig og kreativ kommunikasjon på et svært høyt nivå – og etterlater oss i juryen med følgende inntrykk og oppfordring til andre: Ikke prøv å lage debatt – prøv å skape dialog, sa juryen.
Finalistene
Med 2333 arrangementer og hundrevis av stands skal det mye til å skille seg ut i Arendal. Derfor tok Geelmuyden Kiese i fjor initiativ til å opprette en pris som hyller kreativitet og oppfinnsomhet blant arrangørene.
I år ble Gullpollen delt ut for andre gang, denne gangen i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen.
Årets finalister var:
- Defendable
- EY
- Advokatforeningen
- Norges Skogeierforbund
Prisen for oppmerksomhet
Gullpollen ble delt ut for første gang i fjor, og gikk da til Tigerstadsteatret for deres interaktive teaterforestilling «Kultur er beredskap» i Arendals gater.
Navnet på prisen er hentet fra Pollen – havneområdet i Arendal der mange av arrangementene finner sted.
Kreativ leder i Geelmuyden Kiese, Ole Henrik Stubberud, er initiativtaker til prisen.
– Det er mange som snakker om kreativitet, men færre som klarer å ta det i bruk – særlig i en arena som Arendal. Vi synes det er hyggelig å sette søkelys på god bruk av kreativitet, hvor aktører klarer å få fram et budskap gjennom å opptre uventet, men relevant.
Prisen ble delt ut torsdag 14. august på restauranten Symposium.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no