EY stakk av med Gullpollen 2025 for sitt kreative stunt under Arendalsuka.

Her er årets vinner av Gullpollen

Premien for mest kreativ oppmerksomhet under Arendalsuka er delt ut for andre gang.

Publisert Sist oppdatert

(Arendal): EY er kåret til vinner av Gullpollen 2025 med arrangementet «Opplev fremtiden». 

– Årets vinner av Gullpollen viser hvordan faglig tyngde i kombinasjon med kreativ tankekraft og solid gjennomføringsevne kan skjære gjennom støyen i Arendal. Vinneren har bidratt til refleksjon og varig etterspill, lød juryens begrunnelse. 

EY vant Gullpollen 2025 med en visuelt imponerende installasjon som fikk folk til å stoppe opp og reflektere.

– Bak en visuelt imponerende installasjon lå nemlig en gjennomarbeidet, kreativ metode for å skape dialog og ettertanke blant deltakerne. Arrangementet var alt annet enn en oppstilt panelsamtale, men en nær opplevelse for Arendalsukas deltakere – hvilket juryen satte stor pris på.

Effekten blant deltakerne var tydelig: De ble værende igjen i lokalet for å diskutere seg imellom. Juryen observerte kø utenfor arrangementet, levende samtaler til og fra Pollen, og ekstravisninger som følge av stor etterspørsel.

EY brukte teknologi, design og historiefortelling for å formidle abstrakte klimadata og omfattende økonomisk teori på en måte som tvang frem refleksjon.

– Det er kommunikasjon vi tror kan bidra til å endre holdninger og atferd. Konsepter er ikke som et PR-stunt blottet for substans eller en oppstilt panelsamtale, men et forsknings- og innsiktsforankret tiltak. Vinneren har levert treffsikker, modig og kreativ kommunikasjon på et svært høyt nivå – og etterlater oss i juryen med følgende inntrykk og oppfordring til andre: Ikke prøv å lage debatt – prøv å skape dialog, sa juryen. 

Finalistene 

Med 2333 arrangementer og hundrevis av stands skal det mye til å skille seg ut i Arendal. Derfor tok Geelmuyden Kiese i fjor initiativ til å opprette en pris som hyller kreativitet og oppfinnsomhet blant arrangørene.

I år ble Gullpollen delt ut for andre gang, denne gangen i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen.

Årets jury besto av:

  • Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen

  • Ole Henrik Stubberud, partner og kreativ leder i Geelmuyden Kiese

  • Vibeke Lewin, partner i Zynk

  • Veslemøy Østrem, ansvarlig redaktør i Altinget

  • Sigurd Brekke, kommunikasjonsrådgiver i Norges Bank Investment Management

  • Ahmed Hassan, rådgiver i Vi er oss og daglig leder i Amesto

  • Johanne Akerø, rådgiver i Sannum & Bergestuen

  • Marius Eriksen, seniorrådgiver i Burson

  • Ingrid Lea, kreatør i Torny & Ingrid

Årets finalister var:

  • Defendable
  • EY
  • Advokatforeningen
  • Norges Skogeierforbund

Prisen for oppmerksomhet

Gullpollen ble delt ut for første gang i fjor, og gikk da til Tigerstadsteatret for deres interaktive teaterforestilling «Kultur er beredskap» i Arendals gater.

Navnet på prisen er hentet fra Pollen – havneområdet i Arendal der mange av arrangementene finner sted.

Kreativ leder i Geelmuyden Kiese, Ole Henrik Stubberud, er initiativtaker til prisen.

– Det er mange som snakker om kreativitet, men færre som klarer å ta det i bruk – særlig i en arena som Arendal. Vi synes det er hyggelig å sette søkelys på god bruk av kreativitet, hvor aktører klarer å få fram et budskap gjennom å opptre uventet, men relevant.

Prisen ble delt ut torsdag 14. august på restauranten Symposium.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS