Aron Lindegård
Aron Lindegård

MENINGER:

Reklamebransjen er ødelagt

«Disse relativt nye reklameplattformene er ikke bare upresise og monopolistiske, de er faktisk dårligere enn den generelle, ikke-målrettede reklamen vi før fikk på TV og radio», skriver Aron Lindegård i dette innlegget. 

Publisert

Reklamebransjen er ødelagt. Vi ser det alle sammen, men glemmer å tenke over hva det betyr.

I dag har jeg fått reklame for:

  • At sjefen i Jotun har vunnet en intern pris
  • At Statkraft bygger ut ett eller annet
  • Noe vinterklær som åpenbart er Alibaba-søppel til overpris
  • Et seminar jeg for så vidt kunne vært interessert i, men som skjedde for to uker siden

… og for det meste annet helt unødvendig bruk av min oppmerksomhet.

Samtidig har jeg gått glipp av:

  • Konserter jeg ville gå på
  • Filmer jeg vil se på kino
  • Vintertøy som sikkert hadde vært bedre eller kulere enn det jeg endte med å kjøpe
  • Den fantastiske nye tjenesten som noen har laget, og brukt masse tid og penger på å gjøre reklame for, som nesten ingen i målgruppen ser
  • Elektronikk (ikke bare fjas fra Temu) som jeg ville impulskjøpt for altfor mye penger
  • Boligannonser for boliger jeg har råd til
  • Møbler jeg vil ha

… Og mye, mye annet som hadde fått meg til å åpne lommeboka.

Disse relativt nye reklameplattformene er ikke bare upresise og monopolistiske, de er faktisk dårligere enn den generelle, ikke-målrettede reklamen vi før fikk på TV og radio. Det var irriterende, ja, men vi fikk i hvert fall vite når det kom nye filmer, at G-sport hadde tilbud på alt av vintertøy, og produkter og tjenester med en eller annen fortjent tillit og troverdighet.

I dag oppsøker vi selv noen få nettsider som kanskje forteller oss om ting vi vil ha, og bedriftene går glipp av å kunne fortelle oss om at det finnes alternativer. Reklame er alltid i noen grad for gigantene, og dermed konkurransehemmende. Men den kan og skal egentlig også være litt konkurransedrivende, ja kanskje til og med demokratiserende for økonomien.

Veldig få vil si at de liker reklame. Men jeg tør påstå at vi som samfunn liker det mindre og mindre. Hva skjedde, og hvorfor gjør ikke bransjen noe med det?

———————————————-

Innlegget ble først publisert på Aron Lindegårds LinkedIn-profil og er republisert med tillatelse. 

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS