– Det er en typisk «en gang i livet»-mulighet.
– Det er en typisk «en gang i livet»-mulighet.

Forlater Avisa Nordland for å jobbe med kulturlivet i Bodø

Helge Grønmo er ansatt som kommunikasjonsrådgiver i Bodø 2024.

Publisert

Fungerende kulturleder Helge Grønmo, forbereder seg på et jobbytte der han går fra Avisa Nordland til kommunikasjonsbransjen, og prosjektet «ARTICulation».

Dette er tittelen på Bodøs søknad, og spiller på ordene arctic, art, culture og communication. Det er EUs kulturfaglige ekspertjury som har bestemt at Bodø og Nordland blir Europeisk kulturhovedstad i 2024, derav navnet Bodø 2024.

– Det skjer med skrekkblandet fryd. Det var ingen lett avgjørelse å ta, men jeg går fra en veldig bra gjeng, til en annen veldig bra gjeng. Nå får jeg sjansen til å jobbe dedikert med kultur sammen med kolleger som brenner for samme stoffområde som meg, sier han til KOM24.

– Nesten for godt til å være sant

Grønmo har 26 års erfaring som journalist, og begynte i Avisa Nordland tilbake i 2008, og har de siste fem årene fungert som kulturleder der. Han begynte den journalistiske karrieren først i Helgeland Arbeiderblad, Nordlandsposten og Nordlands Framtid, deretter Bodø Nu, og de senere år altså Avisa Nordland.

I midten av november blir han en del av kommunikasjonsteamet som skal synliggjøre kulturhovedstaden Bodø.

– Det er nesten for godt til å være sant at Bodø blir europeisk kulturhovedstad. Jeg vil være en del av prosjektet, og det ble også utslagsgivende for dette jobbytte. Det er en typisk «en gang i livet»-mulighet.

Bodø og Nordland har jobbet siden 2015, med mål om å bli Europeisk kulturhovedstad i 2024, og i 2017 ble byen godkjent som søkerby av EU-parlamentet. Bodø var sammen med byene Banja Luka og Mostar i Bosnia-Hercegovina prekvalifiserte, og den endelige avgjørelsen falt i september 2019. Dette gjør Bodø til den første arktiske kulturhovedstaden.

Flystripa blir en grønn bydel

Grønmo vil jobbe tett opp mot både lokale og nasjonale medier for å få frem nyheter knyttet til prosjektet, samt bidra med innhold til sosiale medier.

– Det blir viktig å være synlig på mange ulike plattformer for å nå alle. Bodø 2024 er et prosjekt som er like viktig for barn og unge, som for de godt voksne. Prosjektet handler om gode kulturopplevelser og et spennende program i 2024, men det er også et samfunnsutviklingsprosjekt. Vi vil få fram at Bodø skal bli en enda bedre by å bo i.

Han forklarer at det er en vanvittig «drive» i Bodø for tiden, og at flystripa skal flyttes til fordel for en grønn og miljøvennlig bydel.

– Bodø 2024 føyer seg inn i rekken av oppturer. Jeg ser frem til å formidle nyheter om et prosjekt som savner sidestykke i den nordlige landsdelen.

Powered by Labrador CMS