– Det er mye armer i bein i en slik stilling, og mange synes vi gir et presist bilde av en typisk dag på jobb.Vi ønsker å avmystifisere oss selv, og vise frem takhøyde og godt humør. Det er viktig og gøy å vise frem de «rare» sidene ved jobben, som ikke alle er klar over at eksisterer.
– Det er mye armer i bein i en slik stilling, og mange synes vi gir et presist bilde av en typisk dag på jobb.Vi ønsker å avmystifisere oss selv, og vise frem takhøyde og godt humør. Det er viktig og gøy å vise frem de «rare» sidene ved jobben, som ikke alle er klar over at eksisterer.

Slik prøver departementet å lokke til seg enda flere søkere

– Vi prøver å vise at vi er et departement med takhøyde og en god dose humor.

Publisert Sist oppdatert

Nærings- og fiskeridepartementet utlyser to stillinger som kommunikasjonsrådgiver til departementet. Og for å få flest mulige søkere, har de valgt å lyse ut stillingene med en video som viser en SMS-dialog mellom en fiktiv statsråd og en kommunikasjonsrådgiver.

Fungerende kommunikasjonssjef i Nærings- og fiskeridepartementet, Camilla Pettersen.
Fungerende kommunikasjonssjef i Nærings- og fiskeridepartementet, Camilla Pettersen.

– Vi prøver å gi et situasjonsbilde for å vise frem en av de mange sidene denne jobben består av. Jeg tror veldig mange tror at arbeidsoppgavene i et departement kun består av «tunge» oppgaver, derfor er det fint å vise frem en av de mer trivielle sidene, som også oppstår for en medarbeider i kommunikasjonsavdelingen vår, sier fungerende kommunikasjonssjef i Nærings- og fiskeridepartementet, Camilla Pettersen til KOM24.

Skiller seg ut

Kommunikasjonsavdelingen består av åtte stillinger totalt.

– Så når to av våre flinke folk nå går over i andre stillinger, skal vi ansette to nye, noe som utgjør 25 prosent av avdelingen vår. Da sier det seg selv at dette at dette er to svært viktige ansettelser, og forhåpentligvis kan denne stillingsannonsen som er noe utenom det vanlige, hjelpe oss til å finne frem til de rette kandidatene som passer inn i avdelingen.

Pettersen forklarer at kommuniksjonsenheten i departementet er opptatt av et godt arbeidsmiljø og at humor er viktig i en hektisk jobbhverdag, og i en jobb som skiller seg ut fra mange andre kommuniksjonsstillinger.

– Vi synes det er viktig å finne kollegaer med godt humør, og nå ut til de som ser humoren i en slik stillingsannonse. Selvfølgelig består jobben av så mye mer, men vi synes det illustrerer den trivielle siden og gir et godt bilde av den nære kontakten man har til politikerne.

Treffer blink

Håpet er at annonsen skiller seg ut og viser en side av departementet som gjør at flere fatter interesse og søker. Stillingsannonsen er kun lagt ut som en Facebook-post i gruppen «Stillinger innen medier og kommunikasjon», og ikke på departementets egne facebookside.

– Vi synes dette var riktig sted å legge den ut, og vi føler at vi treffer riktig målgruppe. Vi har fått overraskende god respons og mange kommentarer fra folk som synes det er en morsom og annerledes utlysning.

Tilbakemeldingene fra tidligere rådgivere tyder på at de treffer blink med annonsen.

– Det er mye armer i bein i en slik stilling, og mange synes vi gir et presist bilde av en typisk dag på jobb.Vi ønsker å avmystifisere oss selv, og vise frem takhøyde og godt humør. Det er viktig og gøy å vise frem de «rare» sidene ved jobben, som ikke alle er klar over at eksisterer.

#Metoo med hjerte-emoji

Pettersen skryter av flinke og kreative kollegaer som sammen har laget og kommet frem til akkurat denne jobbannonsen.

Håpet med annonsen er at den skiller seg ut og viser en side av departementet som gjør at flere fatter interesse og søker.
Håpet med annonsen er at den skiller seg ut og viser en side av departementet som gjør at flere fatter interesse og søker.

– Vi diskuterte hva som kunne fungere og hvordan vi skulle skille oss ut i mengden, og for oss som avdeling er det helt naturlig å bruke humor for å kommunisere. Men det var også et tema hvor langt vi kunne strekke det.

Den siste meldingen er en feilsendt melding fra den fiktive statsråden.

– Vi vurderte første en hjerte-emoji som ble feilsendt, men var redd dette skulle bli assosiert med #Metoo, og byttet det ut med en feilmelding om henting av barn i barnehagen.

I tillegg til denne hendelsen i videoen, ser vi dialogen mellom statsråden og kommuniakasjonsrådgveren som bistår med oppfriskning av talepunkter, informasjon som sedvanlige industri-snitter, og en påminnelse om at lamaer spytter.

– Veldig ofte er vi ute og reiser, og da kan disse samtalen raskt finne sted. Vi jobber tett på hverandre, og dette er en helt reell del av jobben. Noen mener nok at vi som departement ikke skal drive med humor, men der er vi uenige. Vi skjønner at det skal være en balanse, men mener det er lov til å vise humor og personlighet i en jobb med mange alvorlige oppgaver.

Powered by Labrador CMS