Atyps sommerpanel gir deg blant annet en oversikt over hvor mange som har googlet «solstikk», og antall lyttere av Postgirobygget på Spotify.

Det kreative byrået Atyp har laget sommer-dashboard basert på åpne data

– Vi synes det var en morsom ide å kombinere typiske sommerrelaterte ting.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dataene som fyller dashboardet er hentet fra Google, Yr, Vinmonopolet, Spotify, Meteorologisk institutt/Yr og Oslo Bysykkel. Panelet er en sommerlig utgave av Attyp Dashboard, en tjeneste byrået tilbyr alle sine kunder. Sommerpanelet er fylt med det Atyp beskriver som sommerens aller viktigste KPI´er i realtid.

Daglig leder Hågen Pettersen.

Målet var å finne en morsom og uventet kombinasjon med data som gjør at folk trekker litt på smilebåndet. Noe man vanligvis ikke gjør når man ser på grafer og diagrammer. Stort sett all data er hentet fra åpne APIer som ligger tilgjengelig på internett, forklarer Hågen Pettersen, daglig leder i Atyp.

I år er første gang de har laget sommerpanlet, og ideen ble til fordi de ønsker å vise publikum alle mulighetene man har med å legge inn data og tall i et dashboard, nærmest er ubegrenset.

Dataene til panelet lastes automatisk, og det er 35 dagers delay etter månedens siste dag på rapportering av salgsdata fra Vinmonopolet.

– Vi søkte opp hva som fantes av data åpent på nett og fant ut at det var veldig mye forskjellig. Så syntes vi det var en morsom idé å kombinere typiske sommerrelaterte ting som antall solgte flasker rosévin på Vinmonopolet og antall avspillinger av Postgirobygget med gjennomsnittstemperatur. Slik kan man tydelig se korrelasjonen, sier Pettersen.

Dashboardet kan sammenstille data fra mange ulike digitale kilder, og er bygges på Google Data Studio, som tar utgangspunkt i Google Analytics data.

Sommerpanelet vil være aktivt og tilgjengelig gjennom sommeren for en periode inn i august.

Powered by Labrador CMS