Epica Awards: TRY er kåret til årets byrå
Både TRY og Morgenstern sikrer Grand Prix til Norge. Se alle de norske metallene her!
– Det er helt vilt. Det er første gang et norsk byrå er kåret til årets byrå i verden i en av de største reklamekonkurransene. Det er veldig, veldig kult.
Det sier en glad kreativ leder i TRY Reklame, Lars Joachim Grimstad, til KOM24.
Tirsdag ble vinnerne i Epica Awards kåret og det ble et jubelår for TRY.
I tillegg til å bli årets byrå, vant de Grand Prix i Print Craft for IKEA – Made for life. Samme jobb sikret dem også gull i Copywriting & Storytelling og Print Craft.
Telias «Data is power» sikret dem sølv og bronse i Communication services og Humor. TRY fikk også bronse for deres jobb «The Entrepreneur», som de gjorde for DNB.
– Vi er litt nerder
– Dette viser at toppnivået vårt er veldig høyt, og at vi kan konkurrere mot hvem som helst, sier Grimstad og fortsetter:
– Vi er litt nerder, vi som holder på med de greiene her og bruker ekstremt mye tid på det vi jobber med. Kulturen på TRY er ganske intens for å lage de beste jobbene, så dette betyr mye for mange, sier han.
IKEA jobben som sikret dem så mye heder og ære er en jobb de har vunnet mye med før. Grimstad sier at det er kult at i en tid med så salgsorienterte kampanjer, som er mer short term, er dette en stille jobb som krever litt av mottakeren som må lese litt og følge med.
– Den har gode tall og den berører. Det er en litt annerledes jobb som går mot strømmen, da er det ekstra gøy. Det er vanskelig i dag å få oppmerksomhet, det klarer denne veldig bra, sier han.
Grimstad sier at IKEA-samarbeidet er et godt eksempel på gjensidig tillit mellom kunde og byrå.
– Det tror på et godt partnerskap hvor de gir oss tillit til å utfordre dem og de kjøper ideer når de føler vi treffer. Men sier også nei når de mener vi ikke gjør det, sier han.
Han sammenligner samarbeidet med IKEA med deres tidligere samarbeid med DNB, eller Morgensterns med FINN.
– En herlig kveld for Morgenstern
– Når noen kunder først har truffet tonen, så skjer det mange ganger, sier han.
– Hvordan føles det å gjøre det så godt etter et krevende år?
– Det er mye som peker rett vei og er positivt, bortsett fra REMA-nyheten. Det var vondt. Men det er positive tegn, der markedet nå ber om merkevarebyggende ideer og ber mer om kreativitet, sier han.
Men det er ikke bare TRY som har en superkveld, også Morgenstern jubler for Grand Prix, gull og to bronse for deres jobb for Maxbo.
Kreativ leder Anders Muurmalm Holm er godt fornøyd.
– Dette er en herlig kveld for Morgenstern. Det er svært godt stemning i kjerneteamet på jobben, sier hab.
Dette er byråets første internasjonale grand prix.
– Vi kunne ikke fått bedre uttelling, for vi sendte bare inn denne, sier han.
– Hva er det med denne kampanjen som gjør den så bra?
– Den har jo denne kanten, som gode ting ofte har når man ikke sliper det av, men lar barn banne som far. Det er mange filmer som ville ha slipt det av og ikke latt barnet banne så ekstremt. Det kan være forskjellen på ordentlig morsomt og reklame-morsomt, sier han.
Muurmalm Holm sier denne jobben gir dem stolthet.
– Vi er alltid glad for denne typen annerkjennelse. Vi har jo og gått høyt på banen og sagt at vi bare prioriterer noen få konkurranser, da er det godt å få noe igjen for det og, sier han.
Men den norske jubelkvelden stopper ikke her. 11:11 sikret seg tre sølv for deres Grey Sawn for Orifarm, samt bronse for deres This can't be unseen - The rest of this picture shows a naked girl on a bed in the Philippines. POL, WAL, Los & Co og Anorak bidrog og sterkt til den norske medaljefangsten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no