Wavemaker forsvarer millionavtale med Vegvesenet – vinner for tredje gang
Fem byråer kjempet om Statens vegvesens trafikksikkerhetsmillioner. Nå fortsetter Wavemaker som byråpartner for tredje gang – i en avtale verdt opptil 120 millioner kroner.
Den nye avtalen betyr at Wavemaker, som har hatt oppdraget siden 2017, fortsetter som Statens vegvesens mediebyrå for trafikksikkerhetskampanjer – for tredje periode på rad.
Målet er å bidra til nullvisjonen om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken. Vegvesenet bruker nasjonale kampanjer som et viktig virkemiddel for å påvirke holdninger og atferd på veiene.
Rammeavtalen ble lyst ut i januar med en verdi på opptil 120 millioner kroner – 40 millioner mer enn forrige gang. Den gjelder i to år med opsjon på forlengelse i ytterligere to år.
– Må forstå kompleksiteten
Seniorrådgiver Bjarte Skaugset i Statens vegvesen sier at det var avgjørende å finne et faglig sterkt mediebyrå som kan bidra i det langsiktige arbeidet med å påvirke både holdninger og atferd i trafikken.
– Byråene må forstå kompleksiteten i oppgaven og at det ligger et teoretisk rammeverk til grunn for arbeidet. De må både forstå dette, og kunne bruke det i praksis, sier Skaugset til KOM24.
Han trekker fram at Wavemaker skilte seg ut med god innsikt og målgruppeforståelse:
– De har brukt denne innsikten i utvikling av mediestrategi, medieplan og evalueringsopplegg, og benyttet teoretiske rammeverk for holdnings- og atferdsendring gjennom hele besvarelsen. De har redegjort for og begrunnet sine valg på en svært god måte, sier han.
Totalt leverte fem byråer tilbud: Atyp, Dentsu Norge, Mediabrands, TRY Opt og Wavemaker.
– Vi fikk fem tilbud av god kvalitet. Det er noen år siden vi hadde tilsvarende mediebyråkonkurranse ute, og nivået på tilbudene opplever vi som stadig bedre.
Slik ble byråene vurdert
Tildelingskriteriene fordelte seg på pris (30 prosent), oppdragsforståelse (50 prosent) og teamets relevante kompetanse og erfaring (20 prosent).
På det tyngst vektede kriteriet «oppdragsforståelse» scoret Wavemaker høyest. Under er poengfordelingen:
Skaugset forklarer at priskriteriet ikke tildeles poeng direkte:
– Vi benytter en evalueringsmodell som prissetter kvalitet, slik at tilbud som ikke oppnår beste poeng på kvalitetskriteriene får et kronepåslag på sin tilbudspris.
– Ingen «walk in the park»
Wavemaker har hatt oppdraget for Statens vegvesen siden 2017, og går nå inn i sin tredje periode som byråpartner for de nasjonale trafikksikkerhetskampanjene.
– Det betyr mye å få fornyet tillit for tredje gang. Det er jo ikke noe «walk in the park» – en slik anbudsrunde er omfattende, sier kundeansvarlig Siri Bjerknes i Wavemaker til KOM24.
Hun beskriver konkurransen som tøff og oppgaven som kompleks, med krav til både solid innsikt, forståelse av atferdsmodeller og et helhetlig blikk på trafikksikkerhet.
– Vi må kunne mye om ulike teorier om psykologi og atferdsmodeller, og vi jobber veldig innsiktsbasert. Jeg tror mye av grunnlaget for at vi stakk av med seieren, er at vi leverte en grundig besvarelse med et helhetlig 360-perspektiv. Én kampanje alene løser ikke trafikksikkerhetsutfordringene, sier Bjerknes.
Hun trekker fram at Statens vegvesen skiller seg ut som kunde fordi oppdraget er langsiktig og krever en annen type kompetanse.
– Det handler mye om menneskelig psykologi og atferd. Vi har ofte veldig lange perspektiver – én kampanje kan strekke seg over fire år. Det gjør det både krevende, lærerikt og veldig meningsfullt å jobbe med, sier hun.
Denne gangen skal Wavemaker også bistå med en ny og tidsaktuell satsing.
– Det er spesielt økningen av MC-ulykker blant unge som er et nytt tema nå. Det skjer dessverre ulykker hver uke, så vi skal jobbe aktivt med dette som en del av nullvisjonen fremover, sier hun.
Hun legger til at det var god konkurranse om avtalen.
– Vi er både stolte, glade og ydmyke. Vi vet at de fikk mange gode besvarelser, men at vi vant med god margin, er jo litt godt. Vi vant på kompetanse og god oppgaveforståelse, sier Bjerknes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no