Dennis Højland Nyegaard, CEO i Bauer Media Outdoor, Thomas Haave, Managing Director i Ocean Outdoor og Gisle Holst Roness, CEO i JCDecaux.

Bruker over 30 millioner på nytt verktøy: – Det mest komplekse i mediemarkedet i dag

Bauer Media Outdoor, Ocean Outdoor og JCDecaux skal lansere et verktøy for å blant annet måle effekten av utendørsreklame.

Publisert

(Epicenter Oslo): Verktøyet kan være klart tidlig i 2026, muligens i januar. Hva det inneholder ble presentert på et arrangement i regi av de tre aktørene fredag 12. desember.

– Vi er til vanlig harde konkurrenter, og kjemper om annonsørenes budsjetter. Men jeg tror vi alle tre er enig om at det å framsnakke bransjen og utendørs som kanal er viktig. Derfor jobber vi sammen på ulike prosjekter, blant annet dette, sa Gisle Holst Roness i JCDecaux fra scenen.

Deretter presenterte David Strnad et «sneak peak» på hva verktøyet vil inneholde. De skal blant annet måle effekten av utendørsreklame på bestemte steder i mer detalj enn før. På skjermen bak ble området utenfor Oslo Sentralstasjon brukt som eksempel.

I tillegg har de oppdatert de såkalte modellene som skal simulere vanlig oppførsel fra ulike grupper i befolkningen, slik at de får bedre data og kunnskap om hvordan folk oppfatter utendørsreklame.

Jo-Øystein Slinde, Marketing Director i JCDecaux.

30 millioner

Til sammen har de investert over 30 millioner på utviklingen av verktøyet, som er en ny versjon av det de allerede har brukt siden tidlig 2000-tall.

Dette er en historisk høy sum, men verdt det, ifølge de tre utendørssjefene og Jo-Øystein Slinde, som er Managing Director i JCDecaux.

– I bunnen her ligger en reisevaneundersøkelse fra Ipsos, som følger folk og kartlegger hvordan de beveger seg. Vi har publikumstall på transport, veier og fotgjengerdata, for å nevne noe.

Alt dette justeres ned til ett tall, som i reklamesammenheng kalles VAC (Visibility adjusted contacts).

– Vi kan for eksempel måle alle som kan se en reklame på ett spesielt område, men alle de får den jo faktisk ikke med seg. Hvis 100 har mulighet til å få det med seg, er det bra hvis 41 gjør det. Hvis bare elleve gjør det, er det for lite, sier Slinde.

– Da må vi ta den bort dagen etterpå, skyter en smilende Gisle Holst Roness inn.

– Dataene blir sikrere og mer presise, og det blir lettere å planlegge. Dette handler om hele kredibiliteten til vår kanal, sier Thomas Haave i Ocean Outdoor.

Voksende

Dennis Højland Nyegaard omtaler det hele som en fantastisk reise, og mener det er den mest komplekse undersøkelsen som finnes i mediemarkedet i Norge i dag. Han er selv dansk, og sier at hjemlandet ikke har kommet like langt.

– De er tett på, men henger litt etter akkurat her, sier Nyegaard.

Utendørsreklame er for tiden den hurtigst voksende kanalen for reklame, ifølge Ipsos. Like i underkant av ti prosent av pengene som går gjennom byråene, går til utendørs.

Da den første versjonen av dette verktøyet ble lansert tidlig på 2000-tallet, var dette tallet nede på omtrent tre prosent.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS