Så mye mindre tjener Bauer Media Outdoor etter tapet av Sporveien
166 millioner kroner er borte på ett år.
Sommeren 2023 ble det kjent at JCDecaux får ansvaret for reklameformidling, drift og vedlikehold for Sporveien i hovedstadsområdet. Avtalen omfatter reklame på alle driftsarter: Trikk, buss, båt, T-bane og T-banestasjoner og har en varighet på seks år, med mulighet for forlengelse på to år.
Det var det som da het Clear Channel, og nå heter Bauer Media Outdoors, som hadde kontrakten og nå er de første regnskapstallene klare og viser hva tapet av kontrakten betydde.
166 millioner kroner er borte fra inntektssiden deres og de stoppet på 405,7 millioner kroner i fjor, ned fra 571,3 millioner kroner året før.
Driftsresultatet endte på magre 3,9 millioner kroner, ned fra 33,4 millioner kroner året før.
KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med CEO Dennis Højland Nyegaard og markeds og kommunikajonssjef Cecilie Foss, men de har ikke besvart våre henvendelser., torsdag.
Men i årsrapporten skriver selskapet:
– Avslutningen av Sporveien-kontrakten per 31.12.2023 har medført lavere omsetning i 2024.
Utkjøp av eiendeler ble gjennomført i januar 2024. Samtidig har selskapet utvidet sin kontrakt
portefølje i flere geografiske områder og med flere kjøpesentre.
Blant grepene de har gjort det siste året er å kjøpe opp selskapet bysykkelselskapet UIP.
Nøyaktig hvor mye de har betalt for selskapet er ikke sikkert, men i regnskapstallene er det en post som heter investering i datterselskaper, som er på 112 millioner kroner. Til sammenligning brukte de 0 kroner året før på tilsvarende post.
– Oppkjøpet styrker selskapets markedsposisjon gjennom en konsolidering av reklamefinansierte, samfunnsnyttige løsninger i norske byområder, skriver de i årsrapporten.
Selv om 2024 ble et tungt år for selskapet har de stor tro på framtiden, skal man tro årsrapporten.
– IRM sin seneste prognose per 10.06.25 anslår at utendørsmarkedet forventes å fortsette med en positiv utvikling i 2025, og at annonseinvesteringene ventes å øke med 5 % sammenlignet med 2024. Den positive utviklingen anslås å være påvirket av økt etterspørsel etter digitale utendørsprodukter. Ifølge IRM, vil utendørsreklame ha en sterk trend i 2025 og 2026 på digital utendørsreklame, med en vekst på 11,7 % i 2025 og 6,9 % i 2026
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no