– Ved å bruke TikTok og en person som Preben, som kidsa relaterer seg til og som er «hel ved», klarer vi å skape en helt ny form for engasjement for det «kjedelige» matematikkfaget hos elevene.
– Ved å bruke TikTok og en person som Preben, som kidsa relaterer seg til og som er «hel ved», klarer vi å skape en helt ny form for engasjement for det «kjedelige» matematikkfaget hos elevene.

Slik bruker Eduplaytion TikTok og Prebz for å nå de unge

– TikTok er kanalen hvor vi når denne målgruppen i størst grad.

Publisert Sist oppdatert

– Suksessoppskriften vår har vært å ringe hver eneste barneskole i hele Norge og spørre om de vil prøve mattespillet.

Det sier Petter Blandhol, markedssjef i det bergenske ed Tech-selskapet Eduplaytion. Selskapet utvikler spill og i mars i år slapp de betaversjonen av mattespillet Numetry og de er godt fornøyde med responsen så langt.

Rigger for videre vekst

– Vi har alt oppnådd 60 000 brukere, noe som betyr at én av fire norske skoleelever i 4. til 7. klasse har prøvd Numetry på skolen sin. Nå driver vi og ansetter og rigger for vekst i Norge, forteller han.

På sikt har de og planer om å ekspandere internasjonalt, med Sverige som første mulige destinasjon.

De har klart å oppnå den store veksten ved å sette seg ned og ringe hver og en barneskole i Norge. Han kaller lærerne for de største ambassadørene deres.

– Vi trenger feedback fra lærere og elever for å lage et så bra mattespill som mulig, sier han.

De bruker og TikTok aktivt. Der bruker de YouTube-kjendisen Preben Fjell, kjent som Prebz, som er Community Manager i Numetry. Han gjennomfører digitale skolemeetups hver uke med skoler rundt om i hele Norge. Her får noen klasser muligheten til å ha et digitat meetup med Fjell. Han har og én til én spillsesjon med en utvalgt elev hver lørdag, hvor de sammen sitter og spiller Numetry.

Når målgruppen best på TikTok

– TikTok er kanalen hvor vi når denne målgruppen i størst grad, og vi opplever stort engasjement rundt skolemøtene og TikToks med Preben generelt, sier Blandhol til KOM24.

Han sier at elevene digger Fjell, og han har vært, og er, en essensiell del av jobben med å bygge merkevaren Numetry hos den yngre målgruppen.

– Ved å bruke TikTok og en person som Preben, som kidsa relaterer seg til og som er «hel ved», klarer vi å skape en helt ny form for engasjement for det «kjedelige» matematikkfaget hos elevene, sier han.

De har også innledet et samarbeid med Nordic Screens/Nordic Family, hvor de sammen med influenserne Kattekryp og Emwa skal lage en YouTube- og TikTok-serie kalt «Numetry Challenge».

– Her er også målet å engasjere og aktivere den yngre målgruppen ved hjelp av personer de ser opp til, har tillit til – i kanalene de yngste bruker tiden sin på, forteller han.

Fra Adams matkasse til Eduplaytion

Serien går live i september.

Grunnlegger og daglig leder Kristoffer H. Engebø, Markedssjef Petter Blandhol, Pedagog i Numetry; Håvard Tjora
Grunnlegger og daglig leder Kristoffer H. Engebø, Markedssjef Petter Blandhol, Pedagog i Numetry; Håvard Tjora

Blandhol er selv ny i Eduplaytion. Han har tidligere vært digital markedssjef i Adams Matkasse og Senior digital rådgiver i Labs/Sopra Steria. Han har og fått med seg tidligere kundeservicesjef i Adams Matkasse, Ida Louise Tangenes, til selskapet. Han forteller at selskapet er i stor vekst.

– Målet er å være på plass i 50 prosent av norske klasserom innen utgangen av 2021, sier han.

Deretter står mest sannsynlig Sverige for tur.

– På sikt ønsker vi å bygge opp en relativt lik avdeling i Sverige og prøver ut vekstmodellen vår der. Men vi er ikke sikker på om ringing fungerer like bra i Sverige, sier han. Men han er likevel trygg på suksess.

– Vi har en effektiv markedsføringsrigg som er vi er sikre på at skal gi stor vekst når vi bestemmer oss for å gå ut i Sverige eller andre land, sier han.

Powered by Labrador CMS