I sommer har Amalie Trengereid sammen med makker Erik Stafford Germundsson fått leke seg på TikTok. Sammen har de skapt trender og sørget for gode seertall under EM for TV 2.
I sommer har Amalie Trengereid sammen med makker Erik Stafford Germundsson fått leke seg på TikTok. Sammen har de skapt trender og sørget for gode seertall under EM for TV 2.

Amalie hadde ansvaret da TV 2 satset på TikTok under EM

– Det er en unik plattform fordi vi nådde en målgruppe vi normalt sett ikke når.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med fotball-EM valgte TV 2 å satse på den populære appen TikTok for å nå ut til den yngre målgruppen. En satsning som har gitt stor suksess.

Amalie Trengereid jobber til vanlig som innholdsprodusent for TV2.
Amalie Trengereid jobber til vanlig som innholdsprodusent for TV2.

Det er innholdsprodusent Amalie Trengereid som i sommer har fått slå seg løs på TV 2s egne TikTok-konto. Da hun fikk tilbudet om å stå i spissen for satsningen, var hun ikke vanskelig å be.

– Selv bruker jeg mye tid på TikTok , og er glad i å lage innhold. I tillegg har jeg allerede jobbet mye med ulike sosiale kanaler, så dette var bare ekstra erfaring å ha med seg, forteller Trengereid til KOM24

TikTok på publikums premisser

Trengereid beskriver appen som unikt medium, som lar folk være kreativ, leken og spontan. Hun påpeker at plattformen gir kreatører muligheten til å møte seerne på en helt annen måte.

– Det er en unik plattform fordi vi nådde en målgruppe vi normalt sett ikke når. Vi har også fått en mulighet til å lage brukergenerert innhold og skape trender, forteller Trengereide.

Utviklingssjef for sosiale medier i TV 2 Sporten Kristian von Streng Hæhre.
Utviklingssjef for sosiale medier i TV 2 Sporten Kristian von Streng Hæhre.

Selv om TV 2 har hatt en konto en stund, har det vært ganske begrenset bruk. Utviklingssjef for sosiale medier i TV 2 Sporten, Kristian von Streng Hæhre, forteller at de kun har brukt appen til å teste den ut fra før.

– TikTok er en spesiell plattform som krever skreddersydd innhold. Ting må skje på publikumets premisser.

Derfor ble TikTok lagt i brakke, fram til de ble kontaktet av TikTok selv i forkant av EM.

– Under EM var TikTok offisielle innholdspartnere. De kontaktet oss og ville gjerne at vi skulle gjøre noe i forbindelse med turneringen.

Trikset med Bakenga og van Persie

Som mediepartner til fotball-EM hos TV 2, ser Trengereid på TikTok som en naturlig ting å satse på. Hun mener det er stort sett positivt å fokusere på sosiale medier.

Et av målene de satte seg for satsningen var å skape trender for å få mer brukergenerert innhold.

– Den første trenden vi prøvde på var en trikse-challenge. Folk skulle vise fram sitt beste triks, og alle kunne delta uavhengige ferdigheter. En trend som skulle være leken og gøy, samtidig som det skulle oppfordre flere til å delta.

Trenden tok de også med seg inn i studio, hvor de fikk blant annet den norske fotballspilleren Mushaga Bakenga til å trikse. I tillegg til Bakenga fikk de Robin van Persie og langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo til å delta.

– Challengen ble en suksess. Vi fikk mange til å bidra. Da vi var på fotballskolen til Joshua King, møtte vi mange av våre følgere. Da måtte vi jo filme en felles trikse-challenge med barna som deltok på skolen. Det ble en lang kø.

– Målet var å skape fotballglede

Selv er Trengeried mest fornøyd med en TikTok hvor de tok med seg en fotball og et mål ut i gaten og sentret ballen til tilfeldige forbipasserende som skulle treffe mål.

– Målet var å skape fotballglede og EM-feber. Det fikk god respons. Jeg blir glad når jeg ser på klippet.

Målet deres var å nå ut til det norske folk, og spesielt den yngre generasjonen. Trengereid syns det derfor er kult at de gjorde det bra både i Norge og internasjonalt.

– Vi er fornøyd med egen start på TikTok, og har fått til mye uten å pøse for mye ressurser. Jeg er spent på hva vi får til videre, det er helt sikkert at vi skal fortsette å bruke TikTok, avslutter Hæhre.

Powered by Labrador CMS