Kampanjen, som blant annet handler om en sau, er signert med en rekke avistitler og 'Hilsen redaktørstyrte medier'
kampanjen, som blant annet handler om en sau, er signert med en rekke avistitler og "hilsen redaktørstyrte medier"

Redaktører om trekking av reklamefilm: – Dette var nok ikke intensjonen

Deler av bransjekampanje trukket grunnet voldsdom: – Vi har måttet trekke i nødbremsen av og til vi og, så vi får være greie med de som har gjort en feil, sier BT-sjefen.

Publisert

Norsk Redaktørforening og Norsk Presseforbund har trukket deler av sin nye bransjekampanje en uke etter lansering fordi en av de medvirkende er dømt for flere tidligere tilfeller av vold.

Flere norske medier står som samarbeidspartnere til kampanjen. Medier24 har ringt flere av dem for å høre hva de mener om at deler av kampanjen trekkes. De færreste ønsker å uttale seg.

Blant de som vil svare er sjefredaktør Danby Choi i Subjekt. Choi sier han ga innspill til kampanjebudskapet i idéfasen, men har ellers ikke hatt noe med den å gjøre.

– Jeg synes det har blitt en fin kampanje, med eksempler som alle kan kjenne seg igjen i. Grunnen til at kampanjen nå delvis avpubliseres, handler slik jeg forstår det om noen enkle formaliteter.

Choi sier han stoler på de kampanjeansvarlige, og har ingen sterke meninger om saken. 

– Begrunnelsen fremstår for meg som gyldig.

– Det er en involvert som er dømt for vold. Er det grunn nok til å trekke deler av en kampanje?

– I utgangspunktet ikke. Så jeg regner med det er snakk om noen spesielle tilfeller som likevel gjør det relevant. Jeg har ikke satt meg mer inn i saken, sier Choi.

Fordel å slippe å trekke

Sjefredaktør i Bergens Tidende, Trond Olav Skrunes har ikke vært inne i vurderingene selv, og sier beskjeder rundt kampanjen er kommet sentralt i Schibsted.

– Jeg stoler på at de som har laget kampanjen har gjort kloke vurderinger der.

So far er den ikke publisert hos Bergens Tidende.

– Burde de som har laget den gjort noe annerledes?

– Ja, det tenker de nok selv også.

– Hva burde de gjort?

– Det er vel en klassisk kvalitetssikring på et tidligere tidspunkt. Det hadde jo vært en fordel å slippe å lage ferdig materiell og så må man trekke deler.

Samtidig tror han ikke trekkingen nødvendigvis går utover tilliten til kampanjen.

– Jeg tror ikke man skal overvurdere effekten av at kampanjen ble seende noe annerledes ut. Når man får medieomtale av at man ikke publiserer en kampanje som planlagt, så er det ikke gunstig i utgangspunktet. Men vi har jo gjort mange feil i BT også, med ting som aldri har blitt publisert. Vi har måttet trekke i nødbremsen av og til vi også, så vi får være greie med de som har gjort en feil. Dette var nok ikke intensjonen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS