Kampanjen for å styrke unges tillit til journalistikken må justeres etter at en av de medvirkende viste seg å ha voldsdommer bak seg, forteller Elin Floberghagen.

Presseforbundet trekker reklame etter voldsdom: – Uheldig, men vi reagerte raskt

En av filmene i den nasjonale kampanjen for å styrke unges tillit til journalistikken må trekkes tilbake. Årsaken er at en av de medvirkende er dømt for vold.

Publisert

– Vi fikk vite om dette i går, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, til KOM24.

Kampanjen ble lansert 3. september, og KOM24 omtalte den da som et unikt samarbeid på tvers av hele mediebransjen. Bak står Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening. NRK har hatt ansvar for idé og produksjon.

Målet er å styrke unges tillit til redaktørstyrte medier.

Trekker film og annonsemateriell

Nå bekrefter Floberghagen at en av filmene ikke lenger kan brukes.

– Vi trekker en video og en display-annonse der vedkommende medvirker, sier hun.

På spørsmål fra KOM24 om hvorfor materialet ikke kan leve videre, svarer hun:

– Mesteparten av kampanjen lever jo videre, uendret også. Men vi mener det ikke passer inn i en kampanje som skal styrke tillit og troverdigheten i redaktørstyrte medier. Så gjorde vi den vurderingen da vi fikk vite om det.

KOM24 utfordrer Floberghagen på hvorfor dette ikke ble oppdaget før lanseringen.

– Det er jo uheldig, og samtidig så er det jo, mener jeg, sånn at man ikke kan garantere seg mot alt. Men vi valgte å reagere raskt da vi fikk vite om det, sier hun.

Hun ønsker ikke å gå inn på detaljer om dommene.

– Nei, det ønsker jeg ikke å si noe om, av hensyn til vedkommende.

Filmen som trekkes var et av flere elementer i kampanjen.

– Det er jo uheldig at vi må fjerne noe av det vi synes var et fint materiale. Men i den vurderingen så var det viktig for oss å ta den vekk, for det er også ikke å skape unødvendig støy, sier Floberghagen.

Hun understreker at resten av kampanjen går som planlagt, og at budskapet om verdien av redaktørstyrte medier står fast.

Produsert av NRK

NRK har hatt ansvar for idé og produksjon av kampanjen. Alt berørt materiell er nå fjernet fra distribusjon.

Prosjektleder i NRK, Erik Skarrud, sier til KOM24 at castingprosessen ble løst på ulike måter.

– Det var litt forskjellig. Noe ble gjort via byrå og noe via kontakter. Jeg kjenner ikke detaljene, men antar at det var litt ulike metoder, sier han.

Erik Skarrud, prosjektleder i NRK, sier det ikke er vanlig å be om politiattest i korte oppdrag med voksne medvirkende.

På spørsmål om NRK gjorde noen form for bakgrunnssjekk, svarer han:

– I sånne type korte oppdrag, og der hvor det kun er voksne medvirkende, er det ikke vanlig å be om politiattest. Når det er sagt, så er jeg heller ikke sikker på om man kan kreve politiattest på den type oppdrag. Det har jeg ikke sjekket. Men som sagt, det er ikke vanlig at vi ber om politiattest når det ikke er mindreårige involvert.

At ferdig produsert materiale måtte trekkes rett etter lansering, beskriver han som en kjedelig situasjon.

– Det er selvfølgelig kjedelig. Vi synes ikke det er noe moro i det hele tatt. Men vi visste ikke om dette. Da vi fikk vite om det, tok vi raske grep – samme dag som vi fikk opplysningene, sier han.

Han legger til at NRK ser på saken som en læringsmulighet.

– Vi har sagt at det ligger læring i alt, og det må vi ta med oss i prosessen videre.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS