Høyres «Ingen slagord»-slagord har vært gjenstand for diskusjon gjennom valgkampen.

Høyre avviser slagord-kritikk: – Har liten verdi

Høyres kommunikasjonsstrategi og valg av slagord ble kritisert underveis i valgkampen. Kriseresultatet gjør at de må tenke annerledes, mener Per Kristian Voss Halvorsen.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg hevdet tidligere at «ingen slagord» var latskap forkledd som kreativitet, og det står jeg for, sier Per Kristian Voss Halvorsen.

Han er strategisk leder i reklamebyrået Ring 2, og mener Høyres løsning er noe de fleste er innom i en kreativ prosess.

– Det dukker alltid opp en slik løsning. Men de fleste som er profesjonelle går videre derfra, og det burde nok Høyre også ha gjort, sier Halvorsen.

Bedre uten?

Han tror ikke slagordet er grunnen til at Høyre bare fikk 14,7 prosent av stemmene i stortingsvalget.

– Jeg tror dette med slagord, eventuelt mangelen på et slagord, egentlig har veldig underordnet betydning. Men for at det skal ha betydning må det enten være eksepsjonelt godt, eller eksepsjonelt dårlig. Dette var vel det siste, sier Halvorsen.

Bildet er tatt på Høyres landsmøte tidligere i år.

– Men i motsetning til de andre partienes slagord, ble vel dette snakket om veldig mye?

– Ja, det er det argumentet som nærmest kommer automatisk. Men at noe blir snakket om og lagt merke til, betyr ikke at det er bra. Det bygger på en veldig gammel misforståelse, mener jeg.

Halvorsen tror det ville vært bedre å ikke ha noe slagord.

– «Ingen slagord er bedre enn ingen slagord»! Med det mener jeg at å skrive «ingen slagord» er et nettop et slagord. Det ville vært bedre å ikke ha noe som helst. Det hadde i alle fall ikke gått noe verre.

Må henge sammen

For at et slagord skal være bra, bør det henge sammen med det politiske prosjektet, mener reklamemannen.

Han trekker fram Fremskrittspartiets «For folk flest» som et godt eksempel på det.

– Det har de hatt lenge, og de har vært flinke til å opprettholde det budskapet. Uavhengig av hva man måtte mene om politikken deres, forstår jeg hvorfor det slagordet henger sammen med det Frp prøver å være som parti.

Halvorsen synes også at Arbeiderpartiet traff på sitt slagord i årets valg.

– «Trygghet for framtida» har resonnert hos folk i den tiden vi lever i nå, tror jeg. Å stå sammen med Jens og Jonas i en urolig periode, er kanskje litt kjedelig, men det er nettopp trygt. Jeg tror det virket.

– Forstår ikke

KOM24 forsøkte å få en kommentar fra Høyres kommunikasjonssjef, Cato Husabø Fossen, dagen etter valget.

Da svarte han med en melding der han skrev at det helt opplagt er mye de må evaluere.

Til kritikken fra Halvorsen skriver han dette:

– Jeg vet ikke hva Per Kristian i Ring 2 har gjort de siste ukene, men Erna har bydd på seg selv hele valgkampen. Hun har fylt Høyrebussen med journalister i medgang og motgang, gjennomført et hundretalls faglige besøk og politiske utspill, vært DJ på Palmesus, latt seg herje med i Rikets Roast, hoppet i havet for kreftsaken og stilt opp på alle bilder enten hun ser kul eller teit ut.

Fossen slår også et slag for de mange frivillige som har jobbet for Høyre i valgkampen.

– Selv om Høyre gjorde et dårlig valg isolert sett, var det jevnt mellom blokkene og få mandater unna flertall for en ny regjering. Det er mye å evaluere etter dette, og det skal vi ta oss god tid til å gjøre internt. 

«Ingen slagord» blir også en del av den evalueringen, men de kommer ikke til å ta en vurdering av det valget alene.

– Som vi sa da vi lanserte slagordet, tror vi ikke at slagord isolert sett verken vinner eller taper valg for et parti. Det gjelder fremdeles. Å vurdere en enkelt kampanje løsrevet fra alle omstendigheter for øvrig, har liten verdi for et politisk parti.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS