Byrået DAYTWO, her med daglig leder Børge Sandengen, erfarer at kundene etterspør bistand til digitalisering av egen forretning, behov for å forsterke kundeopplevelser og tilføre økt konkurransekraft.

Byrået legger bort reklame og historiefortelling - satser på teknologi

DAYTWO har nært doblet antall ansatte det siste året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Byrået DAYTWO opplever sterk vekst og økende oppdragsmengde, opplyses det om i en pressemelding. Og endringene stikker dypere enn pandemi og sykluser i bransjen. Byrået erfarer at kundene etterspør bistand til digitalisering av egen forretning, behov for å forsterke kundeopplevelser og tilføre økt konkurransekraft.

–Etter at vi rendyrket fokus på teknologi og designtjenester, fremfor reklame og historiefortelling, har oppdragsmengden skutt fart og vi har nær doblet antall ansatte sist 12 måneder, sier daglig leder Børge Sandengen.

For stor avstand

I meldingen forteller byrået at de ser at flaskehalsen ute hos kundene ofte sitter i IT- og produktavdelingene fremfor hos markedsavdelingen. I IT avdelingene materialiseres ofte den reelle kundeverdien - og pressede ressurser internt trenger kreative løsninger for å fremme innovasjonstakt og gjennomføringsevne.

Derfor har DAYTWO tilpasset seg markedet og bygget en rigg med kreative utviklere som hjelper kundene å finne løsninger. For å møte etterspørselen har byrået etablert avdelinger i Brasil, og Serbia – i tillegg til lokalt i Oslo.

Oppstått en nisje

Den kreative bransje er reelle utfordrere for tradisjonelle bemanningsselskaper innen IT. Etterspørsel etter kreative teknologer- og designere som evner å lede utviklingsprosesser er i eksplosiv vekst, mener byrålederen.

Han mener at mens reklamebransjen leverer «pynt» og historiefortelling, blir avstanden ofte stor til premissgiver for realisering av løsninger hos annonsørene; nemlig IT avdelingen.

Tradisjonelle IT selskaper leier i stor grad ut systemarkitekter og håndverkere, mens i brytningen mellom teknologi, marked og tjenesteutvikling opplever kunden ofte behov for kreativ kraft med gjennomføringsevne for å implementere løsningene.

I følge Sandengen har det oppstått en nisje som ser ut til å representere et umettelig behov i dagens marked.

– Men premissgiveren er forståelsen for implementering av teknologi. Den viktigste oppgaven består i å arbeide smidig sammen med kundens interne ressurser- og systemer. En øvelse hvor den kreative bransjen ikke er særlig godt «drillet». Gjennom å rendyrke kompetansen på IT har vi som et kreativt ladet byrå fått en enorm boost i etterspørsel de siste årene. Det er vi selvfølgelig svært fornøyd med, avslutter Sandengen.

Powered by Labrador CMS