Apeland flytter inn i Maaemos tidligere lokaler: – Vi vil gjerne være et Michelinstjerne-byrå
– På sikt ønsker vi å kombinere live podkast, live streaming og arrangementer for bransjen og kunder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi blir ofte kritisert for å være en «lukket» bransje, men her kan vi invitere til kommunikasjonsfaglige arrangementer, sosiale aktiviteter etter jobb, lanseringsfester eller det som måtte være, sier Ole Christian Apeland, og viser oss rundt i de nye lokalene.
Lokalene som har huset Esben Holmoe Bangs Maaemo siden 2010, og som fikk sine første stjerner i Michelinguiden to år etter åpningen i Schweigaards gate. I 2016 ble dette den første restauranten i Norge, som ble tildelt tre stjerner.
– Vi synes det er gøy at vi har tatt over Maaemos lokaler, i og med at det var her de mottok stjernene i Michelinguiden. Og de har hele tiden vært i toppsjiktet på kvalitet, noe som er veldig inspirerende for oss, sier han og fortsetter:
– De har alltid vært en attraktiv restaurant for de som er opptatt av kvalitet, og den posisjonen som de har i den kulinariske verden, ønsker vi oss veldig gjerne innenfor vårt fagfelt. Vi vil gjerne være et Michelinstjerne-byrå, selv om det ikke er en rangering på samme måte i vår bransje.
Mellom moskeen og business-eliten
Dette er andre gangen Apeland flytter. I 2016 flyttet byrået fra «Slottet» i Bærum til Barcode i Bjørvika. Etter nesten seks år i Barcode, gikk flyttelasset noen hundre meter over Akrobaten bru.
– Det er i grunn flottere å være på denne siden og kunne se rett over mot Barcode. Nå kan vi virkelig sette pris på den flotte arkitekturen, samtidig som vi kunne trille alle kontormøblene fra de gamle lokalene og inn i de nye.
Han er svært fornøyd med å ha egen inngang foran broen opp trappene fra Annette Thommessens plass.
– Vi ligger midt mellom moskeen på Grønland og business-eliten i Barcode. Beliggenheten er like sentral og fin med en spennende folkestrøm som passerer forbi vinduene våre. Nå som vi har egen inngang er vi mye mer tilgjengelige, og det er enda lettere å invitere folk rett inn i lokalene våre, enn da vi holdt til oppe i ellevte etasje i Barcode.
Muligheten for å gjøre arbeidsplassen mer sosial, har vært en av de sterkeste pådriverne for å flytte over broen.
– Det er en kombinasjon mellom bærekraftstankegang og det å lage en møteplass. Vi erfarer hvordan arbeidslivet har utviklet seg etter pandemien, og vi har tro på at kontoret blir et mer sosialt sted.
Ole Christian Apeland ønsker at det nye lokalet, med plass til 120 gjester skal ha samme funksjon som Slottet hadde i Bærum.
– De ansatte hadde mulighet til å arrangere konfirmasjoner, dåp og bursdag i lokalene våre, noe vi synes var veldig koselig. Slik ønsker vi det skal være her også.
Og røper at lokalet i nær fremtid skal få et eget navn.
– Vi har bestemt oss for et navn, og det kommer etter hvert, mer vil jeg ikke dele akkurat nå.
Kastet ut kjøkkenet
I dag består byrået av 23 ansatte, og flere skal det bli.
– Tidligere i år lanserte vi en ny omdømmemåling, «Traction». Mottakelsen av dette verktøyet har vært veldig bra, og de som bruker dette ser tydelig hvilke kommunikasjonsbehov de har. Noe som også genererer mer arbeid og et behov for flere ansatte hos oss.
Den største forandringen lokalene har gjennomgått, er utrivingen av Michelin-kjøkkenet som måtte heises ut med kran.
– Kjøkkenet har blitt gjort om til blant annet møterom, videoredigeringsrom og podkaststudio, der innspillingen av «Lederliv» vil gå som normalt.
Inngangsplanet består av et avlukke med åpent kontorlandskap og kontorer, sofagrupper, bar og scene.
– På sikt ønsker vi å kombinere live podkast, live streaming og arrangementer for bransjen og kunder.
Tidligere har Apeland tilbudt gratis faglig påfyll for frivillige organisasjoner gjennom «God kommunikasjon».
– Der har vi delt kunnskap med de som trenger hjelp med kommunikasjonen, men ikke har ressurser til å bruke byråer. Vi erfarer at dette er veldig populært og ønsker å plukke det opp igjen så snart som mulig.
Alt fra tidligere kontorlandskap som kunne brukes, har blitt med i flyttingen over broen.
– Vi jobber for det meste med kunder innenfor bærekraft, og det er også viktig for oss. Alt som kan brukes, har vi tatt med oss fra Barcode. Noe nytt er bestilt, og det venter vi fortsatt på. Det er derfor vanskelig å si når vårt første arrangement blir holdt, men så snart alt er på plass blir det innflytningsfest.