Overskuddet forsvant for Dinamo: – Bedre enn fryktet
Dinamo tredoblet inntektene, men satt nesten igjen uten overskudd. Nå forklarer byråleder Hølje Tefre hvorfor høsten ødela året.
Et drøyt år etter at Dinamo gjenoppsto fra konkursboet, begynte pilene å peke riktig vei. Første halvår av 2024 gikk godt. Så kom høsten, og med den en stillstand som nesten visket ut hele overskuddet.
– En periode på høsten, hvor aktiviteten var lav, bidro til at et pent overskudd etter første halvår nesten forsvant. Oppsummert endte derfor 2024 litt svakere enn ønsket, men bedre enn fryktet, sier byråleder Hølje Tefre til KOM24.
I mars i år fortalte han at det fortsatt var kamp for å nå budsjettet hver måned. Nå foreligger regnskapet som viser hvor små marginer Dinamo jobbet med i sitt første hele driftsår etter konkursen høsten 2023.
Resultatet nesten borte
Dinamo økte omsetningen til 41,7 millioner kroner i 2024, opp fra 15,6 millioner året før. Byråinntekten skjøt også fart, fra 13,1 til 35,2 millioner.
Men selv med vekst i topplinjen, krympet overskuddet. Resultatet etter skatt falt fra 795.425 kroner til bare 89.860 kroner. Et fall på nesten 90 prosent.
Til sammenligning hadde Dinamo en byråinntekt på 44,5 millioner kroner i 2022, og leverte over ti millioner i overskudd mellom 2018 og 2022.
Lønnskostnadene steg i fjor fra 10,7 til 30,9 millioner kroner, men tallene for 2023 dekker bare perioden etter gjenoppstarten 20. september. Da besto byrået av 33 ansatte.
I dag er de én færre. Ved årsskiftet gikk reklameveteran Ivar Vereide av med pensjon etter nær 50 år i bransjen. Avgangen ble markert med helsides annonse i VG og hilsenen «Dagen blir ikke helt den samme uten Ivar».
Tefre peker særlig på to måneder som trakk ned fjorårsresultatet:
– August og september hadde lav aktivitet og dette bidro til at resultat for året så vidt endte i pluss, etter et halvårsresultat som var betydelig bedre.
– Mer stabilt nå
Etterspørselen svingte stort i fjor. Det gjør den ikke i like stor grad i år, ifølge Tefre.
– Så langt i 2025 har vi opplevd en mer jevn tilgang på prosjekter. Vi opplever også at våre kunder gir uttrykk for en noe større grad av optimisme og «appetitt» på å sette i gang med prosjekter.
Han understreker at det fortsatt er kamp for å nå offensive budsjetter, men med en annen ro enn i fjor.
– Det som er planlagt av aktiviteter fra kunders side utover høsten, er på et høyere nivå enn i fjor. Om alt materialiserer seg, er det veldig bra, men det gjenstår å se.
Dinamo har det siste halvåret landet avtaler med en rekke nye kunder, blant dem Barratt Due, Kopinor, HK-dir, Tolletaten, Norsk Tjenestemannslag, Helse Sør-Øst, Vinmonopolet og fire fylkeskommuner: Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold.
– Det som er planlagt for høsten så langt, tyder på at 2025 vil ende bedre enn 2024. Det blir derfor spennende å se både hvordan høsten i år ender, og ikke minst inngangen på 2026.
Tror ikke kundene vil betale mer
Tefre har tidligere fortalt at det er kamp om hver eneste krone, og at byrået må prise seg lavt for å vinne oppdrag. Det har ikke endret seg.
– Vår strategi i anbudskonkurranser og pitcher har vært å prise oss konkurransedyktig, og vi opplever at det i kombinasjon med at vi oppfattes å ha høy kvalitet, har gitt oss mange nye kunder i det siste.
Han tror ikke det er rom for å skru opp prisene med det første.
– Jeg tviler på at våre kunder, og kunder generelt, er villige til å betale mer for de samme tjenestene fremover.
Han mener nøkkelen til lønnsomhet ligger i hvordan byrået jobber, ikke hva det tar betalt:
– Det som vil være bærekraftig, er å levere originale og effektfulle løsninger i kombinasjon med effektive prosesser. Så lett, og så vanskelig, avslutter Tefre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no