Ahead-byråene blør fortsatt penger – tror på lønnsomhet i 2026
Bloom og 11:11 er lansert, Oculos investerer tungt i teknologi, og konsernsjef Kjetil Botten Skogly forsvarer millionunderskuddene som del av en bevisst satsing: – Vi bygger for fremtiden.
Ahead Group Norway AS leverte et årsresultat på minus 85 millioner kroner i sitt avvikende regnskapsår for 2023/2024.
– Vi står i et krevende marked, men har valgt å satse. Vi bygger nå strukturen som skal gjøre oss til en av de mest relevante byrågruppene i Norge, sier konsernsjef Kjetil Botten Skogly til KOM24.
Men resultatet reflekterer ikke løpende drift, understreker Skogly. Han forklarer at resultatet er preget av en regnskapsmessig nedskrivning av tidligere investeringer på 75 millioner kroner.
– Den underliggende driften er i tråd med selskapets rolle og funksjon i konsernstrukturen, sier han.
Selskapet har et driftsresultat (EBIT) på minus 5,3 millioner kroner. Ifølge Skogly er en betydelig del av dette knyttet til konserntjenester og eierrelaterte kostnader.
– Det er ikke forventet at dette selskapet skal generere store driftsoverskudd. Vi fungerer som et holdingselskap for norske byråer i Ahead, og inngår i det konsoliderte regnskapet til vår eier Aller i Danmark, forklarer han.
Fusjon og nystart kostet dyrt
Det var i fjor at seks selskaper i Ahead-familien – blant annet Hyper, Clay, Elg, Nova Vista og Pop Film – ble slått sammen til det nye byrået Bloom.
Samtidig ble det lansert en ny merkevare i 11:11 – et eget kreativt byrå med høye ambisjoner. Men de store omveltningene har kostet.
Regnskapet for Bloom viser en omsetning på 170 millioner kroner, med et årsresultat på minus 32,6 millioner. Byråinntekten endte på 94 millioner.
Ifølge årsberetningen skyldes underskuddet både høye engangskostnader, lavere aktivitetsnivå og forsinkede kundekontrakter.
Men tallene forteller ikke hele historien, understreker Skogly. Han peker på at både Bloom og 11:11 i praksis først kom i drift fra sensommeren 2024, og at regnskapet dekker hele perioden fra høsten 2023.
– Resultatene reflekterer ikke driften i Bloom, men søkk og snøre av kostnader i de seks gamle fusjonerte selskapene, engangskostnader og investeringer knyttet til etablering, sier han.
Skogly forteller at Bloom nå rigges for vekst under ny byråleder Eddie D’Sa, og at responsen i markedet har vært positiv.
– Bloom og 11:11 er bygd for fremtiden. Vi ser allerede stor interesse fra markedet, og med Eddie D’Sa på plass i Bloom har vi fått inn en leder som skal ta oss videre inn i vekstfasen, sier Skogly.
Regnskapet for 11:11 er foreløpig ikke offentlig tilgjengelig.
Oculos doblet underskuddet
Oculos AS, som jobber med CRM, lojalitet og kundeopplevelse, endte regnskapsåret med et underskudd på 15,4 millioner kroner. Det er en betydelig økning fra fjorårets minus på 9,8 millioner.
Årsresultatet er preget av at det er investert i egenutviklet teknologi under Trigg-merkevaren, med mål om å gi konsernet et konkurransefortrinn i et stadig mer datadrevet marked fremover.
– Teknologisatsingen vår under Trigg-merkevaren gir oss et unikt fortrinn. Det er blant annet her fremtidens kundeopplevelser skapes, sier Skogly.
WergelandApenes går i pluss
Kommunikasjonsbyrået WergelandApenes er unntaket i konsernet – og det tydeligste lyspunktet. De leverte et overskudd på 5,2 millioner kroner, og betalte ut 7,8 millioner i utbytte.
Omsetningen falt noe, fra 40 til 36 millioner, men kostnadene ble kuttet og driftsmarginen økte.
Skogly sier byrået har en tydelig posisjon i konsernets samlede tilbud.
– WergelandApenes leverer et solid resultat og bekrefter sin posisjon som et faglig sterkt kommunikasjonsbyrå, sier han.
Tror på lønnsomhet i 2026
Skogly legger ikke skjul på at konsernet fortsatt forventer negative tall for neste regnskapsår.
Det forventes samlet sett negative resultater også for 2024/25 som følge av investeringene som gjennomføres, men det forventes å være tilbake i lønnsomhet i 2025/26.
– Fremtidens byråmarked krever nytenkning, samarbeid og spissing – og nettopp det bygges det for nå i Ahead Group, sier Skogly og avslutter:
– I en tid der mange kutter, gjør vi investeringer. Det er et bevisst valg – vi tror på samarbeid, spesialisering og langsiktig posisjonering, sier han.
Rettelse: I en tidligere versjon av saken sto det at Ahead Group var en del av Aller Media. Det er de ikke lenger. Feilen ble rettet 05.08.25, kl. 12.38.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no