– Vi kan ikke bidra til å grave vår egen grav
Simen Braathen i Brunch savnet å jobbe på pitcher. Bransjekollegaene er mer lunkne.
– Jeg har forståelse for at kreatører, som Simen i Brunch, har lyst til å by på ideer. Men å jobbe gratis er ikke bærekraftig. Det påvirker hele bransjen negativt. Vi kan ikke bidra til å grave vår egen grav, ved å undergrave eget produkt.
Det sier byråleder i Morgenstern, og styreleder i Kreativt Forum, Camilla Kim Kielland, til KOM24.
Færre pitcher i omløp
Hun svarer på Simen Braathens leserinnlegg, der han skriver at det har blitt kjedeligere å være kreatør etter at Kreativt Forum og de andre bransjeorganisasjonene ble enige om å innføre pitcheregler, der det blant annet er innført betalte pitcher.
Braathen mener at det er mindre byråer som Brunch som blir taperne, da de ofte ikke blir invitert med i pitcher.
KOM24 har forsøkt å høre med en rekke mindre byråer, spredd over hele landet, om de opplever det samme som Braathen. Men stort sett vil de ikke svare oss på våre spørsmål om det.
Kielland sier at hun har ikke grunnlag for å si at små byråer inviteres til færre pitcher, men hennes opplevelse er at det uansett er færre pitcher i omløp enn det var.
– I beste fall skyldes det at annonsører ser verdien av langsiktige samarbeid, i verste fall skyldes det mindre investeringsvilje i fag og byråer, sier hun.
Hun peker og på at det i vår kom det nye, oppdaterte pitcheregler i Sverige, som store deler av bransjen stiller seg bak.
Her understrekes det hvor viktig det er å verken ikke be om gratisjobb eller levere det. De beskriver også en prosess, med tilhørende malverk og sjekklister, som Kielland mener bør være mer enn god nok for å identifisere riktig partner for jobben.
– Men det krever at annonsører setter seg inn i markedet og gjør et solid forarbeid, og ikke bare inviterer inn byråer «i hytt og vær». Selv om vi enn så lenge ikke har en like omfattende pitch-standard i Norge, mener jeg likevel at enhver annonsør bør ha en klar tanke om hva slags byråbehov de har, og basert på det, inkludert størrelsen på oppdraget, kartlegge hvilke byråer som er aktuelle å invitere inn til et møte. Da vil antall byråer begrenses naturlig, sier hun.
Lovløse tilstander
Hun sier og at som byrå har man også selv et ansvar for å synliggjøre posisjon, kompetanse og erfaring slik at man faktisk blir valgt for de riktige grunnene av annonsører som er på byråjakt.
– Jeg har forståelse for at noen byråer opplever at de mister muligheter, men er de sikre på at det skyldes regelverket? Ingen prosess er 100 prosent ideell for alle, men jeg er helt sikker på at dagens regelverk er bedre enn «lovløse» tilstander, sier hun og mener at man bør se til Sverige og oppdatere de norske reglene mer i tråd med de svenske.
Per Kristian Voss Halvorsen, daglig leder i Ring 2, er på sin side enig med Braathen i at det er blitt vanskeligere å bli invitert med i pitcher. Han forteller at det er åpenbart pitcher der dehar blitt veid og funnet for lette på grunn av størrelsen.
– Men når man først blir det, er for eksempel 50 000 kroner litt mer attraktivt om man er Ring 2 enn om man er TRY. For vi kan faktisk komme ut av det med både økonomien og æren i behold, uansett hvordan det går, sier han.
Voss Halvorsen tror det er annonsørene som er de største taperne.
Går glipp av de fem beste
– De risikerer å la 600 personer jobbe på en pitch fordi de må, men går glipp av de fem beste, som gjerne vil, men ikke er invitert, sier han.
Han mener og, som Kielland, at man må bli flinkere å markedsføre seg selv. Han mener at man må bli flinkere til å selge inn forretningsmodellen sin.
– Det viktigste for oppdragsgiverne er jo å få arbeide med de få menneskene som er best skikket til oppgaven, uavhengig av om de sitter i et miljø med 345 andre eller ikke. Det er nettopp dette den internasjonale trenden «boutique-byrå» handler om, og nå kommer heldigvis Norge etter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no