
Har fått ny prestisjejobb i gigantbyrå
– Vi har jo verdens kuleste jobb og det bør jo føles også at det er det.
(Cannes:) – Nå har jeg fått en ny oppgave, å transformere kontoret vårt i Danmark, som tradisjonelt har vært flinke til film og digital-produksjon, men nå vil de bygge det ut til et fullservice reklamekontor med konsept og produksjon i ett og samme bygg.
Det forteller Jens Petter Wærnes til KOM24.
Han har hatt en karriere de fleste norske reklamemennesker bare kan misunne han med årelange opphold i New York, San Francisco og Hamburg.
– Det tar tid
Det hele begynte i Oslo og DDB, men etter kort tid fikk han en telefon fra BBDO New York som spurte om han vil komme til New York som kreativ leder. Der fikk han jobbe med blant annet FedEx, At & T, Guinness og Visa. Men etter seks år i New York fikk han en telefon fra den andre siden av USA, nærmere bestemt fra San Francisco og Jeff Goody. Der var han med og ledet Goody Silverstein & Partners i tre år og kom blant annet på MOMA for en jobb han gjorde.
Etter mange år i USA bar det til Tyskland og den europeiske giganten Scholz & Friends, hvor han var managing director og var med på å bygge opp et gigantisk McDonalds-byrå.
Men nå er det altså nye oppgaver i vente.
– Vi skal lage best mulig arbeider og ha det kult mens vi gjør det. Det skal ligge i kjernen av alt vi gjør, vi har jo verdens kuleste jobb og det bør jo føles også at det er det. Ikke bare på papiret, sier han.
Byrået består i dag av over 130 mennesker fra 33 nasjoner og vegg i vegg finner man VML MAP som jobber med data og insight og har over 600 ansatte.
– Om det er lett å transformere et agentur over natta? Absolutt ikke. Det tar tid, det er masse hardt arbeid, det krever timing og litt flaks. Men det handler om at man skal støtte hverandre og allerede er det masse positive ting som skjer, sier han.
Ingen Keiser Nero
Han peker på at WML-nettverket har en enormt kreativ kraft og viser til at de allerede første kvelden i Cannes vant både Grand Prix, et par gull, et par sølv og noen bronse.
– De har som mål å være det mest kreative nettverket globalt. Og grunnen til at jeg nevner det, er at det er de folkene jeg jobber med daglig, for vi jobber ikke isolert sett for Danmark, men for Europa og globalt, vi jobber på tvers av landegrenser. Det som er kult er at vi jobber med å få alle kontorene opp og jobbe og støtte hverandre.
Nå pendler han mellom Hamburg hvor han bor med kone og to barn og København.
Når han er på plass i København sier han at det han prøver å gjøre er det han er best i, nemlig det å være nært arbeidene og jobbe med det kreative, i tillegg til alt annet en leder må gjøre.
– Savner du å være utøvende?
– Det mange tror, mener og tenker om sånne lederroller er at når du blir oppgradert til leder, så sitter du bare der som Keiser Nero med tommel opp eller tommel ned. Men det er jeg helt elementært imot, sier han.
Wærnes viser til at blant hans læremestre, har tre av dem, David Lubars, Jeff Goodby og Rich Silverstein fått Lion of St. Mark, Cannes Lions høythengende ærespris.
– Det de har til felles er at de sitter og tegner, har utstillinger, sitter med kunder og kreatører. Det er ikke sånne ledergreier med kjedelige bukser med press i, sier han og ler.
– Lager ting som jeg har troen på
Selv om de er en del av verdens største kreative miljø, er ikke ambisjonene å bygge opp et superstort kontor i København. Wærnes mener de skal være litt mindre, så man får det litt mer personlig
– Størrelse er ikke et mål i seg selv, men å lage den beste produksjonen for kundene våre og lage de kuleste ideene og være en aktiv del av det kreative nettverket vi er en del av. Så jeg vet ikke om vi trenger 10 kreative team eller fem, kanskje heller det siste. Men om vi kan vi vokse over tid, så tar vi det, sier han.
– Så når ser vi vinnerjobber fra danske kontoret her i Cannes?
– Jeg håper at neste år har vi noen verdige bidrag. Jeg vil ikke jinxe noe, men vi lager noen ting nå som jeg har troen på, sier han.
Han legger ikke skjul på at han blir veldig inspirert når han ser hvordan byråkollegane har gjort det i Cannes til nå.
– Når jeg ser alle disse greiene så vil jeg jo være blant dem der oppe også. Det er mye bra synergi i nettverket, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no