Charlotte Stavrou, CEO og grunnlegger av SevenSix Agency, lanserte mandag årets Influencer Pricing Report under Cannes Lions.

Ny rapport:

– Influenserbransjen famler fortsatt i blinde

Fem år med datainnsamling og analyser til tross: Lite har endret seg i hvordan influensere prises, ifølge Charlotte Stavrou i SevenSix Agency: – Dette er en bransje som har gjort det til en vane å verdsette folk feil.

Publisert

(Cannes): SevenSix Agencys ferske Influencer Pricing Report 2025 ble presentert på Cannes Lions mandag. Rapporten bygger på fem år med spørreundersøkelser, bransjeintervjuer og dialoger med talentbyråer, og er ifølge Stavrou den eneste rapporten i sitt slag som deler faktiske satser fra markedet.

– Det finnes en del generelle råd, som «100 dollar per 100 000 følgere», men det er fullstendig irrelevant i praksis. Det vi har gjort er å samle reelle tall fra virkelige avtaler, sier Charlotte Stavrou, grunnlegger og daglig leder i SevenSix Agency.

Rapporten viser at de strukturelle utfordringene vedvarer: Influenserlønn varierer sterkt mellom plattformer, regioner og demografi. Svarte skapere i Storbritannia tjener fortsatt 21,5 prosent mindre per innlegg enn hvite kollegaer. Influensere med fysiske eller psykiske helseutfordringer tjener i snitt 23 prosent mindre.

– Vi har sett det samme år etter år. De samme gruppene tjener minst, og det er de samme aktørene som utnyttes. Spesielt de som står uten management, sier Stavrou.

Underbetalt og overarbeidet

I rapporten fremkommer det at hele 87 prosent av markedsførere mener det mangler både transparens og konsistens i prisnivået. Samtidig sier bare én av tre at de føler seg trygge på å forhandle honorarer.

Stavrou beskriver en hverdag der mange influensere fortsatt gjetter seg fram til egne priser, undervurderer verdien av brukslisens og aksepterer gavekort eller produkter som betaling.

– Vi har hatt fem år med data. Nå trenger vi handling, sa Charlotte Stavrou fra scenen i Cannes.

– I praksis har det skjedd veldig lite. Vi ser at noen agenter skrur opp prisene basert på følgertall alene, mens andre skapere tilbys en fjerdedel av hva de vanligvis tar betalt. Alt er tilfeldig, sier hun.

Også brands og byråer trekkes fram som en del av problemet. Ifølge Stavrou mangler mange fullstendig prissettingsstrategi, og misbruker UGC-rettigheter i stadig større grad.

– Noen brands kommer i siste liten og ber skapere fra underrepresenterte grupper levere innhold på to dager, fordi de plutselig ser at kampanjen de har planlagt i seks uker mangler mangfold. Det er respektløst, sier hun.

– Det er kriminelt 

Ifølge Stavrou er en viktig årsak til den vedvarende skjevfordelingen at hele bransjen måler suksess ulikt. Noen vurderer CPM eller CPA, andre ser på engasjement, PR-effekt eller produksjonskvalitet.

– Det gjør det nesten umulig å lage en felles modell for prissetting, men vi må i det minste begynne å dele erfaringer og data. Vi trenger ikke mer innsikt, vi trenger handling, sier hun.

Hun pekte også på hvor stor forskjell det er på hva skapere faktisk leverer: 

– Noen influensere lager innhold som kunne vært produsert av et byrå til 30 000 pund. Likevel tilbys de småpenger fordi bransjen ikke vet hvordan det skal verdsettes, sier Stavrou. 

Hun etterlyser åpenhet rundt prisrammer, respekt for innsendte rate cards, budsjettering for mangfold og betaling for faktisk bruk av innhold. Ikke minst: kortere betalingstider.

– Det er uakseptabelt at skapere må vente i seks måneder på betaling. Hvis du måtte lage innhold på to dager, skal du heller ikke måtte vente et halvt år på honoraret ditt. Det er, etter min mening, kriminelt, sier Stavrou.

Rapporten lanseres åpent og gratis i slutten av juni.

Powered by Labrador CMS