Geelmuyden Kiese kjemper om gull i Cannes med denne kampanjen.
Geelmuyden Kiese kjemper om gull i Cannes med denne kampanjen.

For første gang på seks år kjemper Geelmuyden Kiese om gull-løver i Cannes

– Jeg blir helt skjelven av å tenke på det. 

Publisert Sist oppdatert

(Cannes/Oslo:) Fredag kan bli en skikkelig norsk festdag i Cannes. For ikke nok med at TRY, POL og NewsLab alle er på shortlist i Film-kategorien, Geelmuyden Kiese har også sikret seg en shortlist i et norsk/svensk samarbeidsprosjekt.

– Jeg hadde nesten begynt å miste håpet, så når den tikka inn på formiddagen ble jeg helt skjelven, sier kreativ leder i Geelmuyden Kiese, Ole Henrik Stubberud, til KOM24.

– Alltid gøy

Ole Henrik Stubberud fotografert på det som foreløpig er tidenes siste norske strandfest i Cannes.

Med kampanjen «Ikke bare Stockholms filmfestival» gikk festivalen utover hovedstaden med unike hjemmevisninger rundt om i Sverige. Bakgrunnen var at Stockholms Filmfestival har i flere år hatt en nedadgående trend i antall besøkende. En sentral utfordring var oppfatningen av at festivalen kun viser nisjefilmer og dermed ikke når et bredt publikum.

Løsningen var å arrangere seks nordiske premierer i private hjemmekinoer rundt om i Sverige. Visningene fant sted i stuer, garasjer og en tidligere vaskerom, og var fullt integrert i festivalens ordinære program og bookingsystem. 

Resultatet ble økt billettsalg, over 500 oppslag i 106 nyhetsmedier og nesten en kvart million flere besøkende til festivalens nettside.

Jobben er gjort sammen med det svenske byrået Rocket–Science. Det er GKs svenske kontor som har stått for oppmerksomhetsbiten, mens Stubberud selv har vært med på ideutviklingen.

– Det er alltid gøy når det er masse mennesker involvert, og når det går på tvers av grensene er det ekstra gøy. Spesielt siden vi er et skandinavisk selskap som jobber stadig tettere sammen, sier han.

– Premie i seg selv

Stubberud forteller at denne måten å jobbe på blir mer og mer vanlig for dem og forteller at de akkurat har jobbet på en kampanje for den danske delen av byrået, hvor han og Trygve Tønnessen har stått for både ide og produksjonsbiten.

Denne shortlist-plassseringen er første gang siden 2019 at GK har sikret seg en shortlist. Da var det GKs samarbeid med Manpower, «Sett spillerfaring på CV-en», som fikk to shortlist-plasseringer.

– Det å bli shortlista er en stor premie i seg selv, man kan ikke tillate seg å bli skuffa om ikke får noe metall, sier han og fortsetter å snakke om shortlistplasseringen:

Sara Wikberg
Sara Wikberg

– Man blir jo dritglad, det er langt mellom disse plasseringene. Det er jo bare sju norske jobber på shortlist, så det å bare komme hit er ekstremt gøy.

Sara Wikberg er COO og Head of Marcom på Geelmuyden Kiese Sverige. Hun sier det er utrolig stas å komme på shortlist i Cannes. 

– Vi vet at kampanjen leverte fantastiske, faktiske resultater for Stockholms filmfestival, og at den også blir lagt merke til på denne måten er rett og slett kjempegøy. Jeg er veldig, veldig stolt og glad, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS