
Tre norske jobber på shortlist i Cannes
NewsLab, POL og TRY kan juble for norske vinnersjanser
Tirsdag kom den lenge etterlengtede shortlisten til Film-kategorien i Cannes, og den inneholder tre norske kampanjer.
NewsLab er på listen for sin jobb for Visit Oslo.
– Herregud så gøy. Dette er jævlig stas, tror jeg, sier regissør August Jorfald i NewsLab til KOM24, når han får nyheten om shortlist i Cannes.
– Det kom litt brått på meg, må jeg ærlig innrømme. Jeg hadde lagt hele greia litt bort, så er det er ekstra gøy, sier han.
Filmen er laget av NewsLab og «I wouldn’t come here, to be honest» er budskapet fra den motvillige Oslo-innbyggeren «Halfdan», som i filmen for Visit Oslo peker ut alt han misliker med sin egen by.
Filmen gikk fort viralt på nettet, med millioner av visninger og omtaler i alt fra The Guardian og NPR til Aftenposten, Avisa Oslo, Dagbladet, Nettavisen og VGTV.
– Vi sendte en idé til Visit Oslo, som de tente veldig på. Hovedideen er relativt enkel, det er en fyr snakker negativt om noe, mens du som ser det motsatte. Det var det vi prøvde å gjøre og det virket som om det slo godt an, sier han.
Jorfald sier de ikke var forberedt på den massive omtalen filmen fikk.
– Det var ikke sånn at vi gikk inn og tenkte at nå skal vi lage en viral film, vi skulle lage en gøy film, sier han.
POL er på listen for sin julekampanje for Posten, Reinfall.
– Det betyr masse, det er kjempegøy. Det er virkelig VM, så det blir vi veldig glad for, sier Janne Brenda Lysø, konstituert sjef i POL.
Hun sier at dette er en av de jobbene som føles som POLs store mulighet for kunden, Posten, har den historien den har i Cannes, blant annet med gull i 2022.
– Vi tror veldig på kreativitet, derfor betyr dette mye. Det er viktig at det er en kampanje som setter Posten på kartet og gjør at de blir likt, og samtidig vinner konkurranser, det er det beste
Også TRY har sikret seg en plass for deres jobb for Vipps, The Wallet.
– Det er jo spennende. Det er en anerkjennelse for kreativiteten og den innsatsen teamene våre legger inn sammen med kundene våre – og ikke minst for kunder som våger, sier TRY-sjef Sindre Beyer til KOM24.
TRY er shortlistet for filmen The Wallet for Vipps i Film-kategorien i Cannes Lions.
Dette er den tredje jobben TRY har fått på shortlist så langt under årets festival. Søndag ble det klart at byrået også er nominert i to andre kategorier: I Media for The Walking Ads for Volkswagen, og i Social & Creator for The Climate Games laget for WWF.
– Vi er veldig godt fornøyde. Man håper jo alltid at man skal få så mange som mulig på shortlist og vinne flest mulig priser. Cannes Lions henger veldig høyt – det er en streng, global konkurranse, men det er også det vi strekker oss etter. Det er en viktig motivasjon, sier Beyer.
Med disse nominasjonene er Norge oppe i sju jobber på shortlist og er på linje med 2024. Da endte det også med en bronseløve til Norge.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no