Deler av gjengen fra TRY Reklame som er samlet til den årvisse TRY-lunsjen på OKEY Beach i Cannes.Stemningen var upåklagelig.
Deler av gjengen fra TRY Reklame som er samlet til den årvisse TRY-lunsjen på OKEY Beach i Cannes.Stemningen var upåklagelig.

For 37. gang har Kjetil Try reist til Cannes Lions

Onsdag samlet han hele TRY Reklame til sin årvisse lunsj i Cannes.

Publisert Sist oppdatert

(CANNES):- Dette er den lunsjen i året hvor vi sier at når er det bare å gyve løs på livets herligheter, men oppfør dere ordentlig.

Det sier Kjetil Try og ler godt når han møter KOM24 på TRYs faste lunsjsted i Cannes.

Denne uken blir VM I reklame arrangert i Cannes og andelen nordmenn i byen er høy. Det sørger blant annet TRY Reklame for, med sin delegasjon på over 50 stykker. Onsdag har konsernsjefen selv invitert de ansatte i reklamebyrået på sin årlige lunsj i Cannes.

– Sosialt viktig

– Det er en tur som er sosialt viktig. Det er samhold, kulturbygging og de greiene der, sier han.

Try er selv en fast gjest i Cannes og har nå vært her nede på festivalen hele 37 ganger, bare koronapandemien i 2020 og 2021 har hindret han i å dra nedover. Han drar fram særlig to grunner for at han vender tilbake til den franske rivieraen årlig.

Kjetil Try på stranden i Cannes
Kjetil Try på stranden i Cannes

– Det ene er at det er veldig spennende. Jeg har både sittet i jury her og vunnet gull-løvene jeg og i min tid som kreatør, da var jo det spennende. Faglig sett har det etter hvert blitt så dyrt at vi har vel tre delegater her. Men det har blitt et sted hvor vi møter masse folk i den norske reklamebransjen, men også svenske og danske og engelskmenn, så det er all right å være her og så er det en blanding av fag og hygge, sier han.

Selv bruker han tiden på middager med folk han sier han kjenner godt og med folk han ikkje kjenner så godt.

– Så har jeg noen få møter og soler meg på stranda innimellom. Men jeg er jo oppe om morgenen og sjekker shortlister og, sier han.

– Et eventyr

Og årets Cannes Lions startet med et smell for TRY Reklame. De har fått en rekke nominasjoner og mandag sikret de seg en gull-løve på den første festivaldagen med gull i klassen Print & Publishing for deres Trash Collection for IKEA. Bak kampanjen står kreatørene Caroline Riis og Eirik Sørensen

– Jeg tror at det gjennom alle tider den 23. gull-løven Norge har vunnet i Cannes og for oss i TRY er det vår femte gull-løve. Vi har fått mange sølv og bronse-løver og det er stas det og. Men en gull-løve i Cannes henger veldig høyt. Da får jeg meldinger fra svenske byråledere og sånt, det liker jeg jo, sier han.

Klapper og drikker champagne

Kjetil Try sier at for kreatører er det å vinne gull i Cannes omtrent det samme som å vinne VM-gull for en skiløper. Han vant selv en gull-løve i 1989 og sier at det var et eventyr. Likevel er han opptatt av å ikke ta av, selv om man vinner gull. For selv om han mener at tanken på å vinne gull kan drive folk til å jobbe hardere og strekke seg lenger, mener han det ikke må ta helt av og han er opptatt av at man ikke må lage reklame for at det skal funke i Cannes, men for at det skal fungere for kundene deres.

– Men om det vinner i Cannes er det en kjempebonus, legger han til.

Når det kommer til feiringen prøver han å roe det litt ned.

– Det må være en edruelighet på det, jeg er nok en som demper lite grann, mener han og sier at man ikke bør dyrke vinnerne i ukevis fremover.

– Vi klapper, drikker champagne og så står vi på videre, sier han.

Powered by Labrador CMS