Stjålet reklame ble snakkis: – Vi må jo le
Hvordan får man folk til å snakke om reklame? Oda og Smeh prøvde med en 11 kilo tung pose i kjetting på Bislett. Det fungerte – kanskje litt for godt. For nå er posen borte.
Oda har for tiden en reklamekampanje gående der de minner folk på hvor tungt det kan være å bære dagligvarer hjem. Kampanjen «Slutt med butikk» er utviklet sammen med reklamebyrået Smeh – og på Bislett i Oslo fikk forbipasserende teste musklene på en 11 kilo tung pose i kjetting, med oppfordringen:
«Slutta med butikk, men savner å bære tung pose? Her kan du bære tung pose.»
Nå er posen borte – kuttet løs og stjålet fra trikkestoppet.
– Vi fikk en telefon fra JCDecaux på mandag om at de hadde gjennomført en rutinekontroll i nærområdet, og da oppdaget de at posen var borte. De undersøkte ganske grundig rundt, men den var helt vekk, sier Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda, til KOM24.
Tyveriet ble en del av budskapet
Først ble teamet skuffet, så slo de tilbake med humor.
– Først synes vi det var litt synd, for vi hadde fått veldig mye god respons på denne kampanjen. Men ganske raskt tenkte vi at dette må vi jo adressere og etterlyse posen på en morsom måte, forteller Mikaelsen.
På LinkedIn la hun derfor ut en «etterlysning» av handleposen – som like mye var en peptalk til nordmenn som drar hjem fra butikken med tunge poser hver dag:
– Noen har stjålet den tunge posen vi satte ut på trikkestoppet i Thereses gate. Vi vet ikke hvem du er, men vi vet hvorfor du tok den … For sånn er det å være avhengig av butikk. Men vi klandrer deg ikke.
Hun innrømmer at tyveriet likevel kom uventet:
– Vi hadde vel ikke helt sett for oss at noen skulle ta den. Vi følte jo at vi hadde sikret den ganske godt, så litt overrasket ble vi nok da vi fikk beskjeden.
Fra stunt til snakkis
I stedet for å tape på stuntet, har Oda fått en ekstra reklamehistorie. Kommentarene renner inn – fra dem som kaller stuntet genialt, til de som mener installasjonen hører hjemme på Høstutstillingen.
– Vi må jo le litt også. Folk deler de villeste teoriene i kommentarfeltet, og engasjementet er enormt. Nå gjenstår det bare å se om posen dukker opp igjen, sier Mikaelsen.
Oda har satt ut flere poser i Oslo og andre byer, men vil ikke avsløre hvor. På Jernbanetorget har selskapet også laget en installasjon som lar forbipasserende stille seg i kø – for dem som savner den klassiske butikkopplevelsen.
Mikaelsen forteller at responsen på hele «Slutt med butikk»-kampanjen har vært overveldende.
– Vi har fått utrolig mye positiv respons. Det gjelder både denne posen som nå har blitt stjålet, men også de andre utendørsløsningene. Og filmene på TV har fått mye positiv tilbakemelding. Det synes vi er veldig gøy.
Første store kampanje med Smeh
«Slutt med butikk» markerer også starten på samarbeidet mellom Oda og reklamebyrået Smeh. I vår ble det kjent at Oda valgte Smeh som ny partner, etter flere år med Pol.
Nå er også kampanjen kåret til «månedens kampanje» av Capa for august.
– Vi er utrolig fornøyde. Vi jobber veldig godt sammen, og vårt interne kreative team spiller på lag med Smeh. Det er gøy å se at det gir så mye engasjement, sier Mikaelsen nå om samarbeidet.
Og dette stuntet blir ikke det siste.
– Dette er egentlig bare den aller første kampanjen i utrullingen. Vi kommer til å fortsette utover høsten og neste år med flere grep. Så det er bare å følge med, avslutter Mikaelsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no