
Endrer praksis etter omdiskutert reklame
Ingen hadde søkt om tillatelse til å henge opp Meny-plakatene på St. Hanshaugen i Oslo. Stian Jansen i Carat sier at de stolte på utleieren som sa at alt det formelle var i orden.
– Vi har en skriftlig bekreftelse fra utleier på at alt er i orden med denne plasseringen. Vår praksis er å alltid opptre i tråd med lover og regler og derfor har vi alltid skriftlige bestillinger med alle medier som skal sikre dette.
Det sier Carat-sjef Stian Jansen til KOM24, dagen etter at det ble klart at Meny-reklamen på St. Hanshaugen i Oslo må fjernes.
Reklameplakatene fikk kritikk fra naboer i området, i tillegg til at hverken Bymiljøetaten eller Plan- og bygningsetaten hadde mottatt noen søknad.
– Det er ikke søkt om tillatelse for denne reklamen, og den er derfor ulovlig. Det opprettes en sak, og vi følger den opp på lik linje med andre ulovlige reklameoppsett, skrev seksjonsleder i Plan- og bygningsetaten, Karin Remark Engebretsen, til KOM24 mandag.
Får følger
På spørsmål om dette vil få følger for deres praksis dersom de i framtiden skal gjennomføre lignende prosjekter, svarer Jansen i Carat følgende:
– Ja, absolutt. Vi må dobbeltsjekke dette med plan og bygg hvis vi skal gjøre dette igjen.
Han står derimot fast på at de hadde fått forsikringer om at dette var i orden og at de stolte på det.
– Ansvaret for at dette i var i orden ligger på utleier og distributør, som har gitt oss en feil eller falsk bekreftelse, sier Jansen.
KOM24 har også spurt markedssjef i Meny, Jørgen Normann-Larsen, om denne episoden gjør at også de vil endre sin praksis. Han skriver følgende:
– Jeg tenker dine spørsmål er mer relevante å stille vårt mediebyrå Carat som har bestilt kampanjen. Vi og Carat har handlet i god tro da leverandør i forkant har bekreftet at dette var ok.
For et år siden måtte også Pepsi og Ocean Outdoor fjerne en reklameplakat i samme område. Normann-Larsen sier at de ikke kjente til dette før Meny-plakatene ble hengt opp.
Langt forhold
Dentsu og Carat har kjøpt plasseringen gjennom Robby Gundersen, som avviser at han har gitt feil informasjon til byrået.
– Jeg har jobbet med Carat i ulike sammenhenger helt siden 1995, og håper virkelig ikke at dette ødelegger mitt forhold til dem. Gårdeiere og jeg har gjort dette lenge, og vi har i god tro ikke søkt da dette er på gårdeierne sine egne fasader.
Gundersen forteller at de har gjort dette på 21 bygårder tidligere, og at de også har gjort det på nettopp St. Hanshaugen. Dette er første gang de får negative tilbakemeldinger, sier han.
– Vi har aldri søkt da Meny-reklamen er på et stillas og ikke rett på veggen som Pepsi-reklamen var. Plan og bygg sjekket for eksempel Majorstuhuset sin oppussing i 2023 og da kom det ingen klager på noen av de store bannere med merkevarer fra deres side. Vi har aldri fjernet noen av de titalls kampanjene vi har hatt sammen med gårdeier, sier Gundersen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no