F.v. daglig leder Sondre Nygård, Shervin Danai, Cecilia Medina og Torjus Leiknes.

Slik skaffer reklamebyrået NYG jobbsøkere

Byrået i Drammen har hatt stor suksess med å snu om på jobbsøkeprosessen.

Publisert Sist oppdatert

«Er vi en match?», står det i annonsene til NYG på sosiale medier. Annonsene fører inn til en landingsside hvor man på en kort og grei måte forteller hva man ønsker å jobbe med, og tre bokser hvor man kan fylle inn maks 100 ord: «Hvilke arbeidsoppgaver vil du ha?», «Hvordan ser en optimal arbeidshverdag ut for deg?» og «Hva forventer du av en god leder?».

Reklamebyrået NYG i Drammen valgte å spørre potensielle jobbsøkere om de kunne skape drømmejobben for dem. Det har ført til flere nyansatte for det voksende byrået. Til og med en av kundene deres har valgt å bruke den samme løsningen for å rekruttere ansatte.

– Vi vet at det er stor rift om de flinkeste folkene, og ønsket å finne en måte å skille oss ekstra ut i mengden på. Mange benytter samme oppskrift når de skal rekruttere, og i vår bransje er det stor etterspørsel etter for eksempel UX-designere og digitale markedsførere. Da valgte vi å teste ut en hypotese vi hadde rundt hva som kunne skape oppmerksomhet blant søkere, sier Sondre Nygård, daglig leder og gründer av NYG, i en melding.

Fjernet formalitetene

Byrået som holder til i Mjøndalen, har ved hjelp av annonsen tiltrukket seg flere ansatte fra Oslo-området og Kongsberg. Så langt har fire personer blitt ansatt i NYG som følge av utlysningen.

Fire nyansatte:

  • Iver Holter, kreativ leder, fra Oslo

  • Cecilia Medina, social media manager, fra Oslo

  • Torjus Leiknes, fotograf og filmskaper, fra Kongsberg

  • Shervin Danai, designer, fra Oslo

Noe Nygård er svært fornøyd med.

– Vi har fått mange gode søkere og blant dem også søkere som egentlig ikke var på jakt etter ny jobb.

Helle Formo Hartz, som er leder for innhold og synlighet hos NYG, forteller at de brukte videoer, memes og karusellannonser for å nå fram med budskapet på Facebook, Instagram og LinkedIn.

– Vi har et ønske om å nå bredt ut fordi dette er et grep for posisjonering. Vi er i vekst og har en genuin tro på at flinke folk vil jobbe et sted der de blir sett og hørt, sier Hartz, og legger til:

– Jeg vil tørre å påstå at du får et bedre, i det minste mer fortrolig, inntrykk av søkerne ved å sørge for å fjerne formalitetene og den standardiserte malen man ofte bruker for å søke jobb.

Tre enkle spørsmål

Torjus Leiknes, som er en av de nyansatte, gikk på gåtur langs Drammenselva da han så lokalene til NYG.

– Jeg gikk inn på nettsidene og fant «stillingsannonsen». Jeg synes måten det ble løst på med tre enkle spørsmål var fint fordi det satt meg som søker i førersetet. Så gikk det slag i slag. Jeg takket ja til jobben og startet uken etterpå, forteller han.

Iver Holter så annonsen på Facebook – i dag er han kreativ leder.

– Da jeg så annonsen skjønte jeg med en gang at dette var et byrå som gjorde ting annerledes. Jeg hadde et godt kreativt miljø øverst på ønskelisten, men er også stor tilhenger av forenkling av prosesser. Da jeg ble ansatt i NYG sa jeg at det eneste negative med å jobbe her var at jeg måtte ta et oppgjør med min egen etablerte sannhet om at det ikke fantes flinke byråer utenfor Oslo. For det skjønte jeg fort at var reinspikka løgn.

Nådde bredere ut

Også en av kundene til NYG la merke til måten de søkte etter nye folk.

– Vi har forsøkt både rekrutteringsbyrå og finn-annonser uten å treffe de søkerne vi var ute etter, og hadde et stort behov for for å få ansatt flere serviceteknikere, sier Lasse Knutsen.

Han er sjef for salg, prosjekt og tilbud hos Hedengren Security. Og kan fortelle at selskapet mottok 16 søknader i løpet av de første tre dagene med annonsefilmer laget av NYG.

– Vi ble mer synlige og nådde bredere ut enn vi har klart tidligere. Filmene var godt produsert og ble troverdige fordi det er folk som allerede er ansatt hos oss snakket om hvordan det er å jobbe her.

I tillegg til flere søkere, skapte det engasjement internt.

– Alle som jobber her og som så annonsene synes dette var en kjempebra måte å nå ut på. Så det skapte også et godt engasjement internt, sier Lasse.

Powered by Labrador CMS