Schibsted legger ned Influenser-plattform: 16 mister jobben
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influensermarkedsføring.
Beslutningen følger av en bredere strategisk gjennomgang i konsernet, der Schibsted de siste 12 månedene har iverksatt en rekke tiltak for å sikre langsiktig lønnsomhet og fokus.
– Det er med tungt hjerte vi i styret har kommet frem til at veien videre for Inzpire.me ikke lar seg forsvare verken økonomisk eller strategisk. Vi har hatt et dyktig team og sterke ambisjoner, men vi har ikke klart å skape den utviklingen vi hadde planlagt de siste årene, sier styreleder Cecilie Eriksrud i en pressemelding.
Schibsted økte sin eierandel i Inzpire.me til 90 prosent i 2023, med mål om å videreutvikle selskapets self-service-plattform som en skalerbar inntektsmodell innen influensermarkedsføring. Markedet viste seg imidlertid fortsatt å være preget av manuell tilpasning og personlig rådgivning.
– Inzpire.me har vært en pioner innen teknologi for automatisert influenser marketing. Men vi ser at betalingsviljen for fullautomatiserte løsninger i denne kategorien fortsatt er begrenset. Derfor velger vi nå å fokusere videre på Max Social, som tilbyr skreddersydde og menneskedrevne løsninger til profiler og merkevarer, sier Eriksrud, som også er daglig leder i Max Social.
Tror på influensermarkedsføring
Hun understreker at beslutningen ikke endrer konsernets tro på influensermarkedsføring som kanal. Max Social, som har en tydelig vekststrategi og sterk portefølje, blir Schibsteds primære satsning på området fremover.
Nedleggelsen av driften i Inzpire.me innebærer at alle arbeidsforhold i selskapet vil opphøre. Totalt berøres 16 ansatte fordelt på Norge, Sverige og Latvia.
– Dette er flinke, erfarne og kompetente fagfolk og kolleger som vi er stolte av å ha hatt med på laget. Vi håper bransjen benytter anledningen til å engasjere disse dyktige menneskene videre, sier Eriksrud.
Prosessen gjennomføres i tett og ryddig dialog med ansatte, kunder og samarbeidspartnere, og i henhold til aksjelovens bestemmelser.
– Timingen var ikke riktig
Gründerne av Inzpire.me, Marie Mostad og Mats Lyngstad, sier følgende i en felles uttalelse:
– Det har vært et stort privilegium å bygge Inzpire.me fra idé til en ledende teknologiplattform innen influencer marketing. Sammen med et fantastisk team har vi skapt noe vi er stolte av, og hatt gleden av å samarbeide med tusenvis av skapere, merkevarer og byråer gjennom årene.
– Schibsted kunne vært et godt hjem for videre vekst, men timingen var ikke riktig. Vi er takknemlige for reisen, for alle vi har jobbet med, og for læringen vi tar med oss videre.