Fem på Social Media Days om sosiale medier
Hva er mest utfordrende med å jobbe med sosiale medier? Vi spurte fem personer på Social Media Days.
(Gamle Logen, Oslo): Det var fullsatt sal da Social Media Days 2025 ble arrangert tirsdag 6. mai.
Vi spurte noen av de som hadde møtt opp om hva som er bra og hva som er utfordrende med å jobbe med sosiale medier.
Solveig Møskeland
Markedskoordinator i Kitch’n og Tilbords.
– Det morsomste med å jobbe med sosiale medier er nok at ting endrer seg hele tiden.
– Men det er jo også det som er utfordrende. Folk forandrer seg også i måten de bruker de ulike plattformene på, samtidig som plattformene forandrer seg.
– I tillegg er det utfordrende å måle resultater av det man gjør i sosiale medier. Man vil jo helst vite akkurat hva som konverterer og skaper oppmerksomhet, men det kan være vanskelig.
Lars Treekrem
Digital markedsfører i NAF.
– Noe av det morsomste innenfor sosiale medier er å jobbe med TikTok. Det å utforske en ny plattform, og gjøre ting du ikke har gjort tidligere.
– NAF trenger å være på TikTok, fordi vi trenger å rekruttere unge medlemmer og øke kjennskapen i en yngre målgruppe enn 50 pluss.
– Det å skille seg ut i sosiale medier er utfordrende. Det å stikke seg fram på plattformer der man hele tiden må fornye seg.
Julie Maaø
Markedskoordinator hos Clarion Hotel The Hub.
– Det jeg liker best med sosiale medier, er at man får respons med én gang. Du ser fort hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Og så liker jeg variasjonen – at ingen dager er helt like.
– Samtidig er det stor konkurranse. Alle er på alle plattformer, så det er vanskelig å skille seg ut – og samtidig holde seg innenfor egne retningslinjer.
– I tillegg synes jeg det kan være en utfordring å få folk internt til å forstå hva vi i markedsavdelingen egentlig gjør.
Pål Rune Eklo
Kommunikasjonssjef i Gjensidige.
– Det er hele tiden noe nytt med sosiale medier, og det står ikke stille. Man må hele tiden følge med i tiden, og pushe seg selv til å tenke nytt.
– Samtidig er det utfordrende at ting endrer seg hele tiden. Det å ikke være som alle andre og tenke utenfor boksen, og ikke se ut som alle andre, er også en felle man kan falle i.
– Jeg jobber mest med LinkedIn, og liker den seriøse tonen der. Man slipper mye reklame, og får mer faglig innhold der.
Kenneth Kolnes
Forretningsutvikler i Kitch’n og Tilbords.
– Det som er bra med sosiale medier er at det er så levende, og at det skjer ting hele tiden. Det er i stadig endring hele veien, og alt er veldig dynamisk.
– Samtidig er det veldig utfordrende, fordi det krever at man må utvikle seg og jobbe for å finne nye løsninger.
– En annen ting som kan være vanskelig, er å jobbe med målgruppe. Det enkleste hadde vært å bare snakke med alle sammen, men det er ikke mulig.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no