Menn ikledd bokser var gjennomgående i Petter Knophs presentasjon på Ullevål.

Derfor avsluttet Comfyballs Premier League-samarbeidet

Comfyballs har vært synlig flere steder de siste årene. Noen ganger går det bedre enn andre.

Publisert Sist oppdatert

(Ullevaal stadion, Oslo): – Sponsing er ikke bare fryd og gammen. Såpass ærlig skal man være, sa Petter Knoph fra scenen på Sponsor Insight-konferansen.

Knoph er e-commerce manager i bokser-leverandøren Comfyballs, som de siste årene har valgt å trappe opp sponsoraktiviteten.

De har blant annet samarbeidet med racerføreren Dennis Hauger, fotballklubben Vålerenga og Norges største festival, Tons of Rock.

Comfyballs fikk også mye oppmerksomhet da de ble sponsor for Premier League-sendingene på Viaplay.

– Vi begynte å sponse sendingene i 2022, da Erling Braut Haaland kom til Manchester City. Det var veldig god timing sånn sett, sa Knoph.

Fornyelse

Han fortalte videre om hvordan de brukte Haaland og Arsenal-spiller Martin Ødegaard for å få oppmerksomhet rundt merkevaren sin. Men etter et godt første år av samarbeidet, gikk det brått dårligere.

– Første år var et suksessrikt år. Premier League-reklamene satte virkelig Comfyballs på kartet. Men det å fornye seg er kjempevanskelig, og grunnen til at vi bare var sponsor i to år er at det andre året ikke ble en suksess. Vi kjørte samme uttrykk som før, men så ikke samme effekt, sa Knoph.

I stedet har de valgt å gå inn som sponsor for Vålerenga. Knoph viste også flere eksempler på hvordan de bruker VIF-spillerne i sine reklamer.

– Det å få dem til å stille opp i baris og bokser er ikke akkurat så vanskelig, sa han til latter fra salen.

– Vi låner troverdighet av hverandre. Et sponsorsamarbeid må være noe som begge får noe ut av, slik vi opplever at det er med Vålerenga, sa Knoph.

Effekt

Knoph snakket også om vanskelighetene med å måle effekt av samarbeidene. Comfyballs har sju ansatte, og er startet i Norge.

– Den faktiske effekten er svært vanskelig å dokumentere. Vi kan vite hvor mange som har stoppet ved en bod eller lignende, men følelsene til folk får du ikke til å måle.

Han sa derimot at 60 prosent av de som handler på nettsiden deres kommer tilbake, noe de er fornøyd med.

– Sponsing er ikke bare en logo som vi plasserer på noen halvnakne menn på T-banen. Man må skape et univers og være en del av noe. Vi prøver å ha en rød tråd i det vi gjør i alle kanaler.

– Vi kommer til å satse videre på sponsing, forsikret han foran de som var til stede på konferansen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS