Mener Fornes og andre «superbrukere» definerer tonen på LinkedIn
Egil Kristensen er ikke spesielt begeistret for LinkedIn. Mandag møtte han Fredrik Fornes til debatt på NRK.
– Det er noen superbrukere på LinkedIn som definerer hvordan man skal snakke på plattformen, og som er blitt litt høye på seg selv. Et eksempel er min motdebattant Fredrik her, sa Egil Kristensen på Dagsnytt 18 mandag.
Han nevnte også oljefondsjef Nicolai Tangen og Petter Stordalen som eksempler på slike brukere.
Torsdag 17. juli skrev Kristensen et debattinnlegg i Khrono der han stemplet LinkedIn som «det verste sosiale mediet som finnes».
Fakultetsdirektøren ved Universitetet i Stavanger mener tonen på plattformen er for positiv, og at dette også kan gå utover troverdigheten til forskere som velger å bruke den.
– LinkedIn framstår som et eneste stort ekkokammer. En form for kvasifellesskap som ikke står til troende på noe vis. Alle sier de samme tingene og klapper hverandre på skuldrene.
Fredrik Fornes, som i skrivende stund har 58 670 følgere på LinkedIn og står bak konferansen «Linkiaden», mener Kristensen ikke har jobbet godt nok med algoritmene.
– LinkedIn er det du selv gjør det til, og du må selv lage deg en god feed. Det du ser, er ikke det samme som alle andre ser. Jeg sjekket, og så at Egil har lagt ut 18-19 innlegg på ett år. Da er det ikke lett for algoritmen å forstå hva han liker.
Til påstanden om at han selv er en «superbruker» med definisjonsmakt, svarte Fornes at dersom man synes innholdet blir for likt, er det en gylden mulighet til å skille seg ut.
– Det er naturlig at man får en positiv tone på LinkedIn, fordi folk er knyttet til arbeidsgiverne sine og er profesjonelle der inne. Men jeg synes ikke det bør være premisset for om det er en god eller dårlig plattform, sa Fornes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no