Skjult reklame er blitt et utbredt problem på LinkedIn. Nå advarer Forbrukerrådet om at brudd på merkereglene kan gi gebyr.

Skjult reklame florerer på LinkedIn: – Lovløse tilstander

Skjult reklame og brudd på merkereglene er blitt daglig kost på LinkedIn, ifølge kommunikasjonsstrateg Ellen Paulsen. Nå ber Forbrukerrådet alle som bruker plattformen om å sette seg bedre inn i lovverket.

Publisert
Kommunikasjonsstrateg Ellen Paulsen reagerer på skjult reklame fra personlige profiler på LinkedIn.

Ellen Paulsen sier til KOM24 at hun stadig ser innlegg som åpenbart burde vært merket som reklame.

– Jeg ser at det er mange oppløp på LinkedIn, og så var jeg litt usikker på om det handler om at folk ikke er klar over reglene, eller om de vet det – men velger å la være, sier hun.

Hun mener situasjonen til tider minner om «lovløse tilstander» på plattformen.

– Det har ikke vært noe særlig oppfølging av reklamen på LinkedIn. Så da tenkte jeg at det var greit å finne ut av – for jeg er jo ikke ekspert selv på hvordan alle reglene fungerer. Det er ikke alt lovverk som er like enkelt å tolke for alle kanaler, sier hun.

Kan gi overtredelsesgebyr

For å rydde opp har Paulsen fått med seg Forbrukerrådet og jurist Thomas Iversen, som hun intervjuet i en egen guide hun har delt på LinkedIn. Der minner Iversen om at markedsføringsloven gjelder fullt ut også på LinkedIn:

Jurist og fagsjef i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, minner om at markedsføringsloven også gjelder på LinkedIn.

– Markedsføringsloven gjelder i alle digitale flater, inkludert LinkedIn. Den gjelder også for personlige kontoer, så lenge innlegget har markedsføringsverdi.

Et markedsføringsinnlegg som ikke er tydelig merket som reklame, kan ifølge Forbrukertilsynet regnes som en villedende utelatelse, og kan straffes med overtredelsesgebyr.

Tilsynet understreker at reklame skal merkes slik at alle forstår det umiddelbart:

«Reklame i sosiale medier skal tydelig fremstå som reklame. Alle skal kunne oppfatte at det er reklame, med en gang de ser innlegget,» heter det i veilederen. 

Dette betyr at merkingen må ha fremtredende plassering, tydelig skrift og farge, og stor nok skriftstørrelse. Leseren skal ikke måtte lete eller scrolle for å oppdage at det er reklame.

Bare ordene «reklame» eller «annonse» er entydige nok. Formuleringer som «sponset», «i samarbeid med», «gave» eller «ambassadør» er ikke tilstrekkelig, ifølge Forbrukertilsynet.

Også egenreklame omfattes

Mange på LinkedIn deler innhold om egne bøker, kurs eller tjenester. Også dette kan være merkepliktig.

Blant eksemplene som trekkes frem:

  • Omtale av bok eller produkt man har fått gratis eller rabattert – ja, dette må merkes som reklame.

  • Deltakelse på seminar eller konferanse mot gratis billett – også dette må merkes.

  • Omtale av produkter eller tjenester man selv har vært med å utvikle – også merkepliktig.

Et innlegg som kun nevner egne varer eller tjenester helt kort, uten oppfordring til kjøp, vil derimot neppe ha tilstrekkelig markedsføringsverdi.

Ønsker mer bevissthet i bransjen

Paulsen håper debatten kan bidra til mer ryddige forhold:

– Jeg håper jo at folk blir mer bevisste på at reglene for reklamemerking også gjelder her, og at det blir litt ryddigere forhold – ikke så «vill vest» der man kan hive ut absolutt hva som helst, sier hun.

Hun peker særlig på gråsoner som rabatter, samarbeid og fordeler som ikke synliggjøres:

– Det er en liten «nudge» til folk som litt i det skjulte driver med samarbeid og gir hverandre rabatter og fordeler, uten at det kommer tydelig frem. Jeg vet at det foregår en del av det.

Paulsen sier at temaet har skapt stort engasjement.

– Det ble veldig stort engasjement, og det er det fortsatt egentlig. Thomas og jeg blir stadig tagget inn i nye poster – folk lurer på om de har gjort det riktig. Jeg er ikke eksperten på det, men jeg heier på engasjementet og lysten til å gjøre det riktig. Og så viser jeg videre til Thomas for å få det korrekte, sier hun.

Powered by Labrador CMS