Daniel Røsth og gjengen i Sweet sier at lanseringen i Norge er deres første steg mot en nordisk satsing.
Daniel Røsth og gjengen i Sweet sier at lanseringen i Norge er deres første steg mot en nordisk satsing.

Svensk byrå på plass i Norge – varsler nordisk satsing

Svenskene ser på sine nye norske partnere som Yin & yang.

Publisert

– Tidspunktet for å gjøre noe sammen føltes helt rett nå, vi vokser i Sverige og har kunder i begge land.

Det sier Daniel Rösth i det svenske reklamebyrået Sweet.

Som KOM24 skrev om på tirsdag har byrået, som er kåret til å være blant de mest kreative byråene i Sverige de siste årene, nå etablert seg i Norge med et kontor i Bergen.

KOM24 har snakket med Rösth om hvem de er og hva deres ambisjoner er. 

– Skal leve lenge i Norge

– Vi skal vokse med kundene og ikke forsvinne fort eller bli for nisje. Dette er et byrå som skal leve lenge i Norge, sier han.

Han viser til at det nordiske markedet er preget av store nettverk med mye muskler. Selv er de ti ansatte på kontoret i Stockholm. Nå har de klare planer for veksten sin.

– Vi skal være et byrå som har musklene og kan matche de store nettverkene, men og være smidige og proaktive, sier han.

Det svenske kontoret har i dag ti ansatte og de 15 kundene deres gir dem en byråinntekt på 12–14 millioner kroner.

Samarbeidet med Susanne Svendsen og Thomas Birkeland, som blir henholdsvis byråleder og kreativ leder i Norge oppsto for fem-seks år siden, da Sweet hadde en kunde som og skulle etablere seg i Norge. Da så svenskene behovet for et byrå med kunnskap om det norske markedet.

Rösth forteller at de har møttes, drodlet ideer, snakket om bransjen, delt ideer med hverandre og generelt vært åpne byråene mellom, siden de ikke har hatt konkurrerende virksomhet. 

Siden forsvant samarbeidet da Reklamekollektivet ble kjøpt opp av Apriil-systemet. Men nå er altså tråden plukket opp igjen.

Høy strategisk kompetanse

– Tidspunktet for å gjøre noe sammen føltes helt rett nå. Vi vokser i Sverige, har kunder i begge land og skal ha nye kunder i Norden, sier han.

– Hva er det dere liker med dem?

– De er Ying & yan. Thomas er en utrolig kreatør med store ambisjoner og er idésterk, mens Susanne er systematisk og en naturlig leder i en større sammenheng og har en høy strategisk kompetanse som jeg liker, sier han.

Hvordan eierbrøken er ikke avklart når KOM24 snakker med Röst, annet enn at det blir det norske selskapet som blir de største eierne.

– Entreprenørene skal drive selskapet selv, da tror vi man lykkes. Men vi har ikke diskutert hvor åpne vi skal være rundt dette, sier han.

Kulturforskjeller

Nå er altså satsingen i gang i Norge, men det er all grunn til å tro at det blir satset i flere land.

– Det kan vi kanskje snakkes om senere, men det er kanskje ingen hemmelighet at det er aktuelt med de andre landene, sier han og peker på at de store utenlandske annonsørene ser på Norden som ett marked. Derfor mener han det er viktig å ha en byråsammensetning som de er i ferd med å etablere.

– Det er kulturforskjeller innad i Norden, vi kan dem og forstår de. Men for et nederlandsk eller spansk annonsør er det vanskelig å se nyansene, derfor er sånne som oss viktige, mener han.

Kreativ leder, Thomas Birkeland, sier det har vært en helt enorm respons etter at byrået ble lansert og at de allerede er invitert til sin første pitch. 

– Det sier vel litt om hvor lei kunder er av trause dinosaurbyråer. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS