Susanne Svendsen er tilbake som byråleder:
– Det er en enorm frihetsfølelse
Skal lede storsatsing fra Bergen. Men innrømmer at det siste året har vært blytungt.
– Jeg føler jeg har blitt ti år eldre på et år, på godt og vondt. Men nå tenker jeg at jeg har funnet tilbake til en kreativ driv det er lenge siden jeg har kjent på.
Det sier Susanne Svendsen til KOM24.
Hun har vært gjennom et år hun ikke legger skjul på at har vært steintungt.
– Det ser jeg enda mer nå når jeg har begynt å komme ut av det, hvor tungt det har vært.
– Bransje som har kjørt seg fast
Svendsen har det siste året vært gjennom en opprivende arbeidskonflikt med sin gamle arbeidsgiver Apriil reklame & design, hvor det endte med at hun måtte gå fra jobben.
Det siste året har hun brukt på å ta steget ut av bransjen, som hun kaller for sirkuset, og gjort helt andre ting. Blant annet har hun gått tur med hunder i Spania. Hun sier hun og har brukt tiden til å klarne hodet og gjøre en total resett.
Svendsen sier hun har brukt tid på å distansere seg fra alt hun har kjent og visst om bransjen, reflektere over seg selv, sine mål og hvordan hun vil gå videre med det hele.
– Jeg vil ikke anbefale å gå gjennom en arbeidskonflikt, men det å ha perioder hvor man fjerner seg helt fra bransjen er bra, mener hun.
– Hva har du sett fra utsiden?
– Det er en bransje som har kjørt seg veldig fast på flere måter, mener hun.
Hun peker på at det har vært økonomisk krevende tider for bransjen og samtidig har det vært en omveltende periode teknologisk, blant annet med kunstig intelligens.
– Man har ikke hatt mulighet til å henge med i den endringen som man burde, sier hun.
Samtidig mener hun at den tradisjonelle 9-4 reklamebyråmodellen har stått stille siden 50-tallet og at den ikke er bærekraftig.
– Det har gitt inspirasjon når jeg ser det er andre måter å gjøre det på. Man må få til en ny struktur, mener hun.
Tirsdag denne uken kom nyheten om at hun skal lede satsingen til det svenske byrået Sweet og dets satsing i Norge. Men hun innrømmer at hun og har sett på en framtid utenfor bransjen.
– Det var en del av prosessen med å fjerne meg mentalt fra det hele. Jeg har sagt at jeg ønsket å våkne en dag med en åpenbaring om at jeg er bonde, men det har jeg ikke. Jeg er kreativ og har et ønske om å forbedre ting. Det er det jeg brenner for og det er det som gir meg noe, sier hun.
Svendsen sier at det siste året har gjort henne både mer sårbar, men også tøffere.
Påvirket sønnen
– Jeg er blitt flinkere til å stå i det å være sårbar og være ærlig på det. Men jeg har og fått hardere hud, sier hun.
Hun forteller at hun har følt at hun har kunnet stå i det meste før, men sier at hun aldri har måttet stå i noe som dette.
– Det blir et slag i trynet der man kjenner på selv at man må være tøff på en helt ny måte, sier hun.
– Hvordan har dette påvirket de rundt deg?
– Det tøffeste har vært å se hvordan det har påvirket min sønn på 10, som jeg er alene med, sier hun.
Hun forteller at hun har vurdert om den kampen har vært verdt det når det kommer til han, men hun har landet på at man skal stå opp for det man mener er riktig.
– Det er noe jeg vil han skal se og lære. Jeg håper det er noe han har fått med seg i denne prosessen, sier hun.
Hun ble nylig enig med Apriil om et forlik i retten, men hun er klar på at hun ikke kan fortelle noe om hva forliket omhandler.
– Kunne denne konflikten ha vært unngått?
– Konflikter kan alltid være unngått. men jeg har reflektert mye og er enig med meg selv i at man skal stå opp for det som er riktig. Noen ganger koster det mer enn andre ganger.
– Kunne du gjort noe for å unngå å havne i denne konflikten?
– Det er alltid flere parter i en konflikt, og man skal vel ikke være for bastant og tenke at det er ingenting man kunne gjort annerledes. Men jeg kommer nok aldri til å slutte å ha upopulære meninger, om det er det jeg mener er riktig, sier hun.
Nå er det altså klart for et nytt kapittel i livet, sammen med hennes gamle kreatørpartner Thomas Birkeland.
Deres nye byrå, Sweet Creative, har de samarbeidet sammen med i Reklamekollektivet-tiden og hun sier de deler visjoner og har det samme verdigrunnlaget på mange ting.
Nå skal de altså bygge opp den nye satsingen i Norge.
Hovedbasen kommer til å være i Bergen og tanken med byråmodellen er at alt og alle skal være mer fristilt, der de ansatte designer sin egen arbeidshverdag og kundene skal kunne designe sin del av byrået etter behov.
– Ingen jeg krangler mer med
– Jeg har vært i bransjen i 15 år, på godt og vondt, og vi har brukt mye tid på å utvikle en modell som ivaretar alle parters behov på en bedre måte enn den tradisjonelle modellen, sier hun.
Hun varsler vekstambisjoner, men sier de ikke har ambisjoner om å bli veldig store på ett sted.
Det var ikke opplagt at hun skulle samarbeide med Birkeland, som nå blir kreativ leder i satsingen.
– Det er ingen jeg krangler mer med enn Thomas og om vi ville ha en enkel arbeidshverdag, ville vi ikke jobbet sammen, sier hun og fortsetter:
– Men den dynamikken vi har er det som skaper endring og vi klarer å komme ut av alle standardløsninger. Jeg har ikke opplevd det med andre, han har et unikt hode og et særegent overblikk på bransjen og løsninger som det tar lang tid for andre å se. Han er en enorm ressurs for meg, men han er og viktig for bransjen i Bergen, mener hun.
De er allerede i gang med kunder og prosjekter i Bergen.
– Hvordan er det å være i gang igjen?
– Det er en enorm frihetsfølelse, det er en ny livsgnist, rett og slett. Jeg tror de rundt meg tror jeg er blitt et nytt menneske, sier hun og ler.
Byrået sikter seg ikke inn på spesielle bransjer eller størrelser når det gjelder kunder.
– Det går mer på å være en riktig match, sier hun og sier at det er utfordreraktører og de som har tydelige budskap og merkevarer, de ofte ser de treffer.
Etter hvert kommer det kontor i både Stavanger og Oslo og man skal jobbe sammen med sine svenske byråkollegaer på større nordiske kunder.
Nå er de på jakt etter folk og hun sier responsen har vært overveldende.
– Det er både folk som vil jobbe remote og annet. Jeg tror det gjenspeiler markedet og en ny generasjon kreative talenter, slutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no