Gi gode avslag til de som søker jobb hos deg, skriver Kia Øyås.
Gi gode avslag til de som søker jobb hos deg, skriver Kia Øyås.

MENINGER:

Vis alle avslagene som kommer din vei før du lander drømmejobben

«Til virksomheter der ute: Gi gode avslag, så vi kan bruke det til noe. Og hvis dere ikke vet hvordan et godt avslag er, så får dere her noen eksempler til inspirasjon.», skriver Kia Øyås.

Publisert

I Danmark må vi som studerer kommunikasjon skaffe våre egne praksisplasser.

For en uke siden satt jeg med det som var mitt femte avslag på søknad om en praksisplass. Derfor la jeg i frustrasjon ut en innlegg på LinkedIn med tittelen:

HER ER MINE AVSLAG PÅ PRAKTIKANTSØKNADER..........Kan man få lønnet praksis i kommunikations/kulturverdenen basert på et LinkedIn-oppslag? Det håper jeg.

Jeg tror resten av kommunikasjonsbransjen i både Norge og Danmark kan ha noe å lære av å være åpne om sine avslag i jobbmarkedet.

Jeg gjorde et eksperiment, hvor jeg viste noen av mine svake og sterke siden basert på mine avslag på praksisplass. For jeg hadde fått gode avslag.

Takk til alle de virksomhetene jeg søkte som faktisk hadde tatt seg tid til å skrive hva jeg kunne gjøre bedre, og som har gitt meg en konstruktiv tilbakemelding. For det ER vanskelig å selge seg selv også som snart nyutdannet kommunikatør.

Jeg synes jeg så for få avslag på LinkedIn og virkeligheten. Det er for dårlig synes jeg, siden det er viktig å tørre å vise alle avslagene som kommer sin vei før man lander drømmejobben. Derfor var det viktig for meg å vise alle mine avslag. Jeg følte jeg satt helt alene i min søken etter praksisplass, og kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke fikk landet en jobb, siden jeg fikk så gode avslag.

Så jeg ville teste om avslag også kan brukes til noe annet enn å være skuffet. Gi dem litt luft under vingene og vise at man som søker ikke er perfekt, men er villig til å lære. Dessuten ville jeg gjerne se noen av de avslagene til folk som nå har jobber jeg ser på som drømmejobber, fikk da de var studenter.

Gi prestasjonskulturen fingeren, og ta presset av alle oss unge, ivrige, dyktige mennesker, som er villige til å arbeide fulltid for lav eller nesten ingen lønn. Det med lønn kommer jeg tilbake til, for der står det dårlig til.

Dette var også en oppfordring til virksomheter om å ta deres maktposisjon seriøst ovenfor de som i noen tilfeller har brukt flere timer på en spesiell søknad til nettopp deres virksomhet. Ta det på alvor!

For en eller annen dag så sitter den søkeren med masse erfaring i en god jobb, også er det kanskje nettopp deres bedrift de ikke vil jobbe med. Fordi de fikk et standard-avslag eller i verste fall ikke noe avslag. For det verste er stillheten. Den er brutal også på Gmail. Akkurat som den er i virkeligheten.

Og hvis dere ikke vet hva er bra avslag er, så får dere her et par eksempler til inspirasjon:

"Takk for din søknad, som stråler av god energi og begeistring for musikk, event og kommunikasjon. Det høres spennende ut, alt det du har hittil har gjort. Det skal nok bringe deg langt. Selv om du som person uten tvil ville vært en gave for vår redaksjon, så har vi valgt å gå videre med andre søkere til intervju …. Her har vi lagt vekt på erfaringer og lysten til å arbeide med research, journalistisk vinkling og kampanjekoordinering. Til tross for at du også har gode erfaringer i den retningen…..” – Større dansk mediebedrift

"Vi synes du hadde en spennende profil med mange gode kompetanser, og det er tydelig at din interesse og erfaring var fokusert på et mer kreativt miljø enn det vi kan tilby her, hvor corporate kommunikasjon er fokuspunktet. Derfor gikk vi videre med andre kandidater” – Større dansk Facility Management virksomhet.

Oppslaget mitt på LinkedIn traff noe i folk, med 11.000 visninger på en uke og et par hundre likes. Og en lønnet praksisplass.

Det var som om vi hadde bruk for å snakke om de avslagene. Og mine medstudenter som nesten ikke fikk tilbakemeldinger på deres søknader spurte meg hvordan man fikk gode avslag. Det føles feil at vi bare tok til takke med standardavslag.

Men det endte altså med en praksisplass for meg hos et godt praksissted innenfor kulturkommunikasjon, hvor jeg også fikk forhandlet lønnen.

Poenget er …

Vi må bli bedre. Bedre til å skape bedre søkeforhold for praktikanter, og det gjelder også å få gode avslag. Om det er vi som studenter som skal be om det, eller om det er bedriftene som sender dem som skal tenke over det, vet jeg ikke. Men mitt forslag er at det skal gå begge veier.

Respekten for studenter, praktikanter og de som søker jobb i kommunikasjonsbransjen bør være førsteprioritet, for det er vi som styrer kommunikasjons- og medieverdenen om 10 år.

Det er vi som har den nyeste kunnskapen, og det er vi som har den enorme motivasjonen, som gjør at vi nesten jobber dobbelt for å bevise vår verdi.

Her i Danmark trenger vi bedre lønn når vi er i praksis. For nei, 6000 kroner for en fulltidsjobb når man har erfaring, er ikke nok til å leve av. Jeg stemmer for en avtale på kommunikasjonsstudiene som er lik den til journalistutdanningen. For jeg er også medlem i Dansk Journalistforbund, men av en eller annen grunn har jeg ikke de samme rettighetene.

Vi blir oppfordret til å forhandle lønn. Men altså, hvis unge står i kø for å arbeide gratis for å få noe på CV-en, så er det kanskje litt vanskelig å være i en posisjon hvor man forhandler. For hvis man ikke kan avslutte utdannelsen uten denne praksisen, som er tilfellet hos oss, hvordan kan man da si nei til en praksisplass?

Så min oppfordring er: Vis deres avslag!

Og til virksomheter der ute: Gi gode avslag, så vi kan bruke det til noe.

Aller helst skap et godt arbeidsmiljø med en lønn man kan leve av. For det er ikke fett for verken oss eller dere at vi skal jobbe i bar, på kafé eller være servitører på kveldene og helgene ved siden av en fulltidsjobb.

———————————————-

For ordens skyld: Denne teksten var opprinnelig skrevet på dansk. Kristine Sterud har oversatt den til norsk.

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS