– Vi har alltid valgt å rekruttere på vår egen måte, også for å unngå de tradisjonelle og lange prosessene med flere intervjurunder, personlighetstester og case-oppgaver som skal løses. Vi har god erfaring med å rekruttere «raskere», og jeg mener vi alltid har lykkes med denne typen rekruttering, sier Astrid valen-Utvik.

Valen-Utvik bruker bingo for å rekruttere

– Personlig synes jeg det er voldsomt mange krav kandidatene skal oppfylle, og caser som skal løses. Noe som gjør at jeg spekulerer i om flere bedrifter får mange gratis råd, sier Astrid Valen-Utvik.

Publisert

– Man må ikke kunne alt, og vi forventer ikke at noen skal krysse av hele bingo-skjemaet vårt, forteller VU-sjef Astrid Valen-Utvik, til KOM24.

Team VU består av en blanding mennesker med ulik faglig bakgrunn, men med et fellestrekk at alle engasjerer seg stort innen sosiale medier og digital kommunikasjon. Etter pandemien har arbeidsmetoden i teamet endret seg, noe som har gitt Valen-Utvik og gjengen et behov for langt flere ressurser enn de teller i dag.

Team VUs «rekrutterings-bingo».

– Før korona var vi mye strengere til hva slags prosjekter vi tok på oss og fokuset var for det meste på langsiktige prosjekter. Vi har nå flere prosjektbaserte kunder hvor vi bidrar med deler av et behov, og denne nye måten å jobbe på har resultert i mange flere oppdrag, noe som betyr at vi ser et stort behov for å rekruttere enda mer kompetanse inn i teamet vårt.

Rask rekruttering

VU har alltid delt gratis faglig innhold på sine nettsider og i sosiale medier, noe de ønsker å fortsette med.

I tillegg har vi mange nye oppdrag og prosjekter på gang som vi gleder oss til å jobbe med fremover.

Valen-Utvik forteller at de skal finne et flertall nye mennesker, så raskt som mulig, og har fått god respons på rekrutterings-bingoen sin.

– Det «tar» av med henvendelser, så det er veldig moro. Vi har fortsatt til gode, i løpet av disse 13 årene, å rekruttere på den mer tradisjonelle måten.

Tidligere har VU benyttet seg av video for å fortelle mer om hva de søker etter og hva de kan tilby, og gjennom pandemien har de invitert til en digital kaffekopp.

– Vi har alltid valgt å rekruttere på vår egen måte, også for å unngå de tradisjonelle og lange prosessene med flere intervjurunder, personlighetstester og case-oppgaver som skal løses. Vi har god erfaring med å rekruttere «raskere», og jeg mener vi alltid har lyktes med denne typen rekruttering.

Beveger oss bort fra det tradisjonelle

Hun tror pandemien har endret markedet og at vi beveger oss bort fra den tradisjonelle måten å rekruttere på.

– Selvfølgelig kommer det an på hva slags selskap man rekrutterer til og hva slags stilling det er snakk om. Men jeg er sikker på at arbeidsmarkedet allerede har, og kommer til å endre seg ytterligere i tiden som kommer. Jeg tror pandemien har fremskyndet dette spranget, og at vi er på vei bort fra de lange ekstremt tidkrevende prosessene før man ansetter nye folk.

Hun tror flere som rekrutterer legger «altfor» mye i prosessen.

– Vi forventer ikke at folk skal være hos oss til evig tid. Vi har tror på at vi og kandidaten har noe å tilføre hverandre. Fungerer ikke «forholdet» er dette noe vi finner ut av relativt fort. Vi har aldri bommet med vår rekruttering selv om vi hopper over mange ledd i forhold til den tradisjonelle metoden, så dette er noe vi kommer til å fortsette med. Vi har alltid fått nye erfaringer og kompetanse fra alle våre rekrutteringer, noe vi er veldig glade for.

Tror flere sitter igjen med mye gratis

Valen-Utvik synes mange bedrifters fokus er merkelig.

– Personlig synes jeg det er voldsomt mange krav kandidatene skal oppfylle, og caser som skal løses. Noe som gjør at jeg spekulerer i om flere bedrifter får mange gratis råd, store innholdsplaner og strategielementer fra intervjurunder og case-løsing. For sånn skal det ikke være, mener jeg. Vi skal være glad for at vi får dem med på laget, og det er like mye bedriften som må by på seg selv, og ikke bare kandidaten.

Så langt har bingoen resultert i mange tilbakemeldinger og henvendelser fra reelle kandidater.

– Ofte hvis man gjør noe annerledes får man flere henvendelser. Men uansett om vi ikke hadde fått noen, ser vi på dette som god merkevarebygging. Det er så mange som gjør ting veldig tradisjonelt, at det ikke skal så voldsomt mye som til for å få litt oppmerksomhet i denne bransjen.

Powered by Labrador CMS