Denne utendørsreklamen forsøker å nå unge med psykiske utfordringer.

Nordisk programmatisk DOOH vokser raskere enn det globale snittet

Investeringene ventes å øke med 37 prosent det neste året

Publisert

– Norden viser imponerende fremdrift i bruken av programmatisk DOOH. Markedsførere her tar i bruk kanalens digitale integrasjon og ytelsesevne, og med en forventet investeringsvekst på 37 prosent det neste året, godt over det globale nivået, er regionen i ferd med å plassere pDOOH som en strategisk kjerne i digitale mediestrategier, sier Jean-Christophe Conti, CEO i VIOOH.

32 prosent av alle kampanjer i Norden inkluderte programmatisk digital utendørsreklame (pDOOH) de siste 12 månedene – en høyere andel enn det globale snittet på 28 prosent i 2024.

Det viser tall fra VIOOH

De har nylig lanser ny forskning på statusen for pDOOH i Norden. Funnene viser at regionen ligger langt framme i bruken av programmatisk digital utendørsreklame og at veksten forventes å vokse videre inn i 2026.

Rapporten, en nordisk utgave av VIOOHs årlige «State of the Nation»-studie, er gjennomført i samarbeid med analysebyrået MTM. Den bygger på intervjuer med ledere i byråer og annonsørorganisasjoner som enten kjøper pDOOH eller vurderer å gjøre det.

Dette er første gang rapporten retter seg spesifikt mot de nordiske landene – markeder med høy forventet vekst i pDOOH-bruken.

Budsjettendringer 

Nesten alle nordiske markedsførere (99 prosent) planlegger å investere i pDOOH det neste året, noe som gjør det til den mest planlagte kanalen i regionen. Sosiale medier (94 prosent) og tradisjonell DOOH (91 prosent) følger hakk i hæl. Dette er høyere enn tilsvarende tall i globale nøkkelmarkeder (95 prosent).

Investeringene i pDOOH ventes å vokse med hele 37 prosent i løpet av det kommende året – noe som er et stykke over den globale vekstforventningen på 28 prosent.

Et flertall planlegger å hente midler fra eksisterende digitale budsjetter (89 prosent), og mange vil også flytte penger fra tradisjonelle kanaler som presse og radio (72 prosent).

Digital først

I 83 prosent av tilfellene er det digitale eller programmatiske team som håndterer pDOOH-kjøp – sammenlignbart med det globale nivået på 74 prosent i 2024.

83 prosent planlegger pDOOH som en del av bredere digitale aktiviteter – langt høyere enn de 35 prosent som gjorde det i globale nøkkelmarkeder i 2023. Tanken om helhetlig digital markedsføring står sterkt, spesielt hos mediebyråene (87 prosent), men også hos annonsørene (80 prosent).

Viktig både for merkevare og effekt

86 prosent av nordiske markedsførere vurderer pDOOH som viktig for merkevarebygging, noe som er på nivå med det globale snittet på 85 prosent. Det rangeres som den nest viktigste kanalen for merkevarekampanjer, kun slått av sosiale medier (91 prosent).

Nordiske markedsførere integrerer pDOOH med andre digitale kanaler – spesielt sosiale medier (89 prosent både for merkevare og effekt), og display-annonsering (85 prosent for merkevare, 81 prosent for effekt).

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS