– Vi må bruke all vår kreative kraft for fange folks oppmerksomhet
DNB bruker over en halv milliard i året på markedsføring. Slik prioriterer de pengebruken.
– Bank og finans er lavinteresse i befolkningen, så vi må bruke all vår kreative kraft for å klare å fange folks oppmerksomhet, skriver Eirik Landsend Henriksen, direktør for merkevare og spons i DNB, i en e-post til KOM24..
Han påpeker at det er sterk sammenheng mellom merkevarestyrke og virksomhetens evne til å vokse og oppnå gode resultater.
– Merkevarebygging er rett og slett viktig for at butikken skal gå bra, skriver han.
Bankens markedsavdeling består av 45 ansatte. I tillegg samarbeider de tett med dem som jobber med innholdsproduksjon og digitalt salg i kanalene deres.
Henriksen forteller at de alltid forsøker å bygge merkevaren gjennom sine aktiviteter, også når de reklamerer for produkter.
DNB gikk med 39,5 milliarder kroner i overskudd etter skatt i 2023. I 2024 endte de med et overskudd på 12,7 milliarder kroner. Andre kvartal 2025 ga et overskudd på 10,4 milliarder kroner.
– Hvilke kanaler er de viktigste for dere å markedsføre i?
– Det viktige for oss er å nå nok folk, uavhengig av kanal. Mediebildet blir stadig mer fragmentert, og vi er nødt til å bruke hele vifta av medier og kanaler dersom vi skal nå ut til massemarkedet. Andre ganger kan vi gå spissere til verks, avhengig av hvilken målgruppe vi vil nå, skriver han.
Banken har gjennomgått flere nedbemanningsrunder. I september 2024 ble det kjent at banken skulle kutte rundt 500 stillinger i løpet av en halvårsperiode. I august 2025 ble det annonsert at ytterligere 100 ansatte måtte gå.
– Hvor mange færre er det som jobber med markedsføring i DNB etter disse kuttrundene?
– Det er ingen hemmelighet at vi gikk gjennom en krevende omstilling og nedbemanning i fjor høst. Noen roller er endret og noen er flyttet - men vi er totalt sett noen hoder mindre som jobber innen markedsføring enn vi var for et år siden, skriver han, uten å ville svare mer konkret på spørsmålet.
Rettelse: Det stod først at DNB hadde kuttet markedsføringsbudsjettet med 100 millioner kroner, dette var en feil fra vår side og er nå rettet opp.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no