Durek Verrett og Märtha Louise i filmen «Rebel Royals».

TRY tause om Netflix-trykk

TRY vil ikke si noe som helst om hvordan de opplever medietrykket rundt filmen om Prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett.

Publisert

– Har dessverre ikke mulighet til å stille til noe intervju på nåværende tidspunkt.

Det er svaret KOM24 får på e-post fra Thea Rustad i TRY Råd. Byrået har hatt Netflix som kunde i omtrent ett år.

Filmen om Prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett hadde premiere på strømmetjenesten tirsdag 16. septmeber.

Etter premieren har filmen fått kritikk fra flere hold, blant annet fra kongehuset.

De mener prinsessen bryter avtalen med kongen fra 2022, som sier at hun ikke skal «synliggjøre tilknytningen til Kongehuset i medieproduksjoner eller kommersiell virksomhet». Likevel omtales hun konsekvent som «prinsesse» i dokumentaren.

Ifølge TV 2 nevnes tittelen minst 34 ganger, omtrent hvert tredje minutt. Samtidig får Märtha Louises eget klesmerke Hést omfattende skjermtid, med minst 16 ulike antrekk brukt i løpet av filmen.

– Prinsesse Märtha Louise og Durek Verrets medvirkning i produksjonen er et brudd på avtalen med Kongehuset, skrev kommunikasjonssjef Guri Varpe ved Det kongelige hoff til KOM24 i forrige uke.

Hun skrev også at det nå blir viktig å etablere et tydeligere skille mellom parets virksomhet og kongehuset.

KOM24 har stilt TRY disse spørsmålene:

– Får dere mange henvendelser i forbindelse med filmen?

– Hva går disse henvendelsene ut på?

– Hva er TRY sin rolle i dette? Har dere vært involvert i arbeidet med filmen også før premieren?

– Filmen får en del kritikk. Opplever dere noe av det?

– Hvor mange i TRY jobber med samarbeidet med Netflix?

Da TRY vant kampen om å få Netflix som kunde i 2024, tok de over stafettpinnen etter Släger, som hadde samarbeidet med plattformen i flere år.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå er Netflix den mest populære strømmetjenesten i Norge. 69 prosent av nordmenn har abonnement.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS