☀️Sommerpraten:
Markedssjefen om bransjens beste:
– Nivået er så skyhøyt at jeg blir frustrert
Markedssjef i Tripletex, Eirik Nereng, hyller kreativiteten bak Zalo-reklamen, blir småfrustrert av nivået i TV 2 og minner unge talenter om at de ikke trenger toppkarakterer for å lykkes.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Eirik Nereng, markedssjef i Tripletex, som svarer.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Når dette skrives er jeg på vei tilbake fra min søsters fantastiske bryllup i Kroatia, det var magisk. Nå gleder jeg meg veldig til å være masse med sønnen min på halvannet år, vår første «ordentlige» sommer sammen!
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Tyrkia, mange herrens år siden: På vei inn til hotellet fra en sen bytur blir vi stoppet av bevæpnet tyrkisk politi. De stiller oss en haug med spørsmål ingen skjønner noe av. Dagen etter kommer det frem at en venninne hadde hatt den glitrende ideen å friklatre fire etasjer opp og stjele navneskiltet/logoen til hotellet. Da vi spurte hvorfor var svaret at hun ville stave navnet sitt. Litt for sent gikk det opp for henne at det var typ to av syv overlappende bokstaver mellom navnet hennes og hotellet. Logoen ble returnert og det ble skværet opp.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Det Lars Istre og gjengen i Vipps gjør på markeds- og kommunikasjonsfronten er lekent og deilig, noe vi ser veldig opp til.
– Men den enkeltpersonen jeg har blitt mest slått i bakken av er Jonas Moe, Norges beste CRO- og eksperimenteringshode i TV 2. Det nivået han og teamet hans er på ift. systematisk testing på tvers av alle markedskanaler er så skyhøyt at jeg fylles av en blanding av imponerthet og frustrasjon over at vi er så langt bak dem. Enn så lenge…
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Synes det har vært mange gode i år! Kan jeg nevne flere?
– Den totalt sett beste og minneverdige kampanjen synes jeg er den nyyyyydelige Zalo-reklamen (èn dråpe er nok) fra Orkla og Try. Den gikk live typ to dager etter et LinkedIn-innlegg gikk viralt om hvordan en AI-generert reklame for Zalo kunne sett ut, og så får vi en maktdemonstrasjon av menneskelig kreativitet i ypperste klasse.
– Den mest emosjonelt kraftfulle synes jeg er «Kreften fortjener en dårlig dag» for Kreftforeningen av Morgenstern.
– Honorable mentions er Altibox og WAL sine reklamer («Bestemor» er en personlig favoritt) samt Felleskjøpet og Smeh sin morsomme og treffsikre «Felleskjøpet er for alle».
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Det er ingen formaliteter som stopper deg i å lykkes i denne bransjen. Du trenger ikke en fancy doktorgrad. Karaktersnittet fra VGS betyr lite. Ditt eneste hinder er deg selv og innsatsen du legger ned.
– Ikke at jeg er noen guru, men når en enkel sjel fra Hønefoss uten høyere utdanning kan få en anstendig stilling i bransjen kan du som leser dette også gjøre det.
– Det har aldri vært enklere å lære fra de beste bransjehodene. Bruk LinkedIn for det det er verdt.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Jeg har høydeskrekk, så det utelukker de kuleste programmene. Hadde jeg sluppet tårnhopp og fallskjerm tror jeg at jeg kunne vært en seig jævel på Kompani Lauritzen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no