I den nye kampanjen til Felleskjøpet følger vi en familie fra byen som for første gang besøker Felleskjøpet. Historien spiller på både fordommer og overraskelser – og speiler opplevelsen noen kanskje har ved sitt første møte med butikken.
I kampanjen til Felleskjøpet følger vi en familie fra byen som for første gang besøker Felleskjøpet. Historien spiller på både fordommer og overraskelser – og speiler opplevelsen noen kanskje har ved sitt første møte med butikken.

Smeh og Felleskjøpet vinner Sølvfisken for mai: – Humor og innsikt som åpner dørene

Reklamebyrået Smeh går til topps i mai med Felleskjøpet-kampanjen «For alle».

Publisert Sist oppdatert

Sølvfisken:

Januar: TRY for IKEA

Februar: WAL for Altibox

Mars: Morgenstern for Kreftforeningen

April: POL for Stranda

Mai: Smeh for Felleskjøpet

Med en reklamefilm som både underholder og utfordrer etablerte oppfatninger, lykkes de med å vise fram Felleskjøpet som en butikk for langt flere enn mange tror.

Se vinnerfilmen lenger ned i saken.

Treffsikker og leken

Da kampanjen ble lansert tidligere i år, uttalte konserndirektør for marked og kommunikasjon i Felleskjøpet, Line Hildonen Ramstad:

– Vi er stolte av å være eid av bønder og å være en faghandel for norsk landbruk. Men vi har også et bredt tilbud til alle som har hund, hage, planter, terrasse eller balkong. At så mange fortsatt tror vi ikke er for dem, er en barriere vi må ta på alvor.

Kampanjen er utviklet i samarbeid med reklamebyrået Smeh. Filmen spiller på både fordommer og overraskelser når en byfamilie besøker Felleskjøpet for aller første gang.

– Når vi skal skape vekst i et segment hvor mange ikke tror vi er relevante, må vi møte folk med varme, humor og gjenkjennelse. Vi vil bryte ned forestillingen om at Felleskjøpet er for «de andre», og heller skape nysgjerrighet og interesse, sa Ramstad.

Får skryt av juryen

I sin begrunnelse skriver juryen:

«Med humor, treffsikker innsikt og tydelig avsenderidentitet målsetter reklamefilmen fra Felleskjøpet det mange ønsker seg: å åpne dørene for et nytt og bredere publikum.»

Videre heter det:

«Oppdragsgiveren tør å leke med både uttale og oppfattelsen av merkevaren. Det gir reklamen høy underholdningsverdi samtidig som budskapet er tydelig: Felleskjøpet er ikke bare for bønder, men også for byfolk med hageflekk, hund eller balkong.»

Filmen er produsert av Tangrystan, med Trond Fausa Aurvåg på regi. Kampanjen vises på TV, kino og digitale flater gjennom hele 2025.

Powered by Labrador CMS