Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund samler medie-Norge bak en felles satsing rettet mot unge.

Unge mister medietillit – nå svarer hele bransjen med kampanje

Onsdag lanseres en felles nasjonal kampanje for å styrke unges tillit til journalistikken. – Det er gode grunner til at bransjen nå står sammen, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen.

Publisert

– Det er viktig å bidra til å skape en større bevissthet om redaktørstyrte medier, hva som er kravene til dem, og hvorfor de tilbyr journalistikk man kan stole på, sier Floberghagen til KOM24.

Hun peker på at selv om mediene generelt nyter høy tillit i Norge, er bildet annerledes blant de yngste.

– Når det gjelder de unge, så er tilliten noe lavere, og enda lavere blant unge menn. Vi ønsker å synliggjøre at man gjerne kan bruke sosiale medier, men det er forskjell i krav til hva som skal være ekte og sant. Da kan de redaktørstyrte mediene være en motvekt.

Unikt samarbeid

Kampanjen lanseres 3. september og varer i to måneder. Aldri før har så mange medieaktører stått sammen om et felles budskap.

Den er initiert av Presseforbundet, men forankret i en styringsgruppe med Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening. NRK har hatt ansvar for idé og produksjon.

– For en del år tilbake hadde vi en kampanje som het «Hvor har du det fra?», men ikke i nærheten av et så stort prosjekt som dette. Jeg er veldig glad for at vi har fått med både presseorganisasjonene, NRK og de store konsernene, sier Floberghagen.

Hun understreker at samarbeidet også handler om å vise fram bredden i norsk mediemangfold:

– Det er et veldig stort mangfold av ulike medier, med ulike ståsted og ulik journalistikk – fra lokalmedier og riksmedier til tematiske medier. Valgmulighetene for folk er mange.

Humor fremfor pekefinger

Innholdet i kampanjen er humorbasert, og tematikken og karakterene skal være gjenkjennelige på tvers av plattformene de er laget for.

Hovedpersonene (og -dyret) i den nye kampanjen som starter 3. september.

– Vi tror det er lurt å spille på humor. Også fordi vi ikke har noe behov for å heve noen pekefinger. Vi ønsker å vise fram hva redaktørstyrte medier står for, og hva man kan tilby.

Sluttpoenget i alle filmer og lydkutt er viktigheten av faktasjekk – og at en samlet mediebransje står bak kampanjen.

Materialet er laget for bred distribusjon: filmer, annonser og lyd som kan brukes i alt fra papiraviser til digitale medier, radio og TV.

Kampanjen skal også annonseres i sosiale medier – fra TikTok og YouTube til Facebook og Instagram.

– Undersøkelser viser at dette er plattformer unge i veldig stor grad benytter til nyheter. Da må vi også treffe dem der de er, samtidig som vi selvsagt håper å nå dem via de redaktørstyrte mediene, sier Floberghagen.

– Vi håper det holder

Prosjektet er finansiert av Amediastiftelsen, Kopinor og bransjeorganisasjonene.

Med et budsjett på 1,5 millioner kroner er kampanjen relativt liten sammenlignet med kommersielle satsinger rettet mot samme målgruppe.

– Vi håper det holder. Den vil jo være delt i den forstand at vi annonserer noe på sosiale medier, og vi tilbyr den til alle de redaktørstyrte mediene som kan vise kampanjen på sine plattformer. Og så får vi se når vi har gjennomgått perioden, sier Floberghagen.

Effekten skal måles underveis, både gjennom undersøkelser i sosiale medier og tilbakemeldinger fra bransjen.

Hun oppfordrer alle redaktørstyrte medier til å bruke kampanjemateriellet aktivt.

– Vi lykkes best om mediene står sammen bak budskapet.

Når kampanjen avsluttes, håper Presseforbundet at unge har fått et klarere forhold til hvor nyheter kommer fra.

– Den viktigste effekten vi ønsker, er en større bevissthet om at det går et skille mellom sosiale medier og redaktørstyrte medier. Og forhåpentligvis at man stiller større krav til oss om faktasjekket journalistikk, avslutter Floberghagen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS