Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy, Elin Myrmel-Johansen.

#MinJobb

– Jeg liker inkluderende kommunikasjon og prøver derfor å unngå for mange fremmedord og fagord

Bli bedre kjent med direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Elin Myrmel-Johansen, i Vy i #MinJobb-spalten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Elin Myrmel-Johansen i Vy som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy. Avdelingen jeg leder har ansvar for intern- og eksternkommunikasjon (PR) i Vy, og for arbeidet med samfunnskontakt. Vi dekker hele konsernet, med tog, buss, reiseliv og mere til. Til daglig er det mye jobb med pressevakt, mediehåndtering, videoproduksjon og innsalg.

– Internt gjør vi alt fra budskapsutvikling og kommunikasjonstrening for ledere til å drifte og skape innhold på Vys intranett og Workplace. Vi jobber for å skape forståelse for endring og for hvor vi skal (strategi og mål), og samtidig bygge felleskap og stolthet.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det er veldig gøy å jobbe med kommunikasjon i en bedrift med et viktig samfunnsoppdrag som alle har et forhold til, og som er på dagsorden ute i samfunnet nesten hver dag. Med ny konsernsjef og en transportbransje i stor endring, står vi foran omstilling, og det er ser jeg fram til.

– I det daglige liker jeg godt at det er varierte arbeidsoppgaver og at det er mye samarbeid med folk i alle virksomhetene i konsernet.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Akkurat nå: alt som skjer på hjemmekontor. For en som får energi gjennom å treffe andre, er det superstusselig. Heldigvis går det over.

– Ellers har jeg har nok en tendens til å like det meste jeg gir meg ut på, så det er ikke så enkelt å finne ting jeg ikke liker. Men jeg er ikke noe revisortype.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har aldri hatt noe karriereplan eller tenkt at kommunikasjon er det jeg vil jobbe med, men heller prøvd å gjøre en best mulig jobb der jeg er. Men kommunikasjon har likevel alltid vært viktig i oppdragene jeg har fått. Så da jeg fikk tilbudet om å bli kommunikasjonsdirektør i Storebrand etter å ha jobbet på andre felt tidligere, hoppet jeg på, og det viste seg å være gøy.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Da vil jeg, kanskje som flere andre i disse dager, trekke frem Espen Rostrup Nakstad, assisterende direktør i Helsedirektoratet. Siden mars har han kommunisert enkelt og tydelig om kompliserte temaer, repetert hovedbudskapene til det kjedsommelige og stilt opp når som helst i alle kanaler. Han er rolig og troverdig, innbyr til tillit og gjør rett og slett en imponerende god kommunikasjonsjobb. Håper han får sovet litt når alle er vaksinert.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– For tiden er jeg mest imponert over hva kommunikasjonskolleger i og utenfor Vy får til i koronaens tid, fra kott og kjøkkenbenker rundt omkring. Vi har vært kreative og tilpasset oss raskt, synes jeg.

– Hva er god kommunikasjon?

– Det er kommunikasjon som virker. Kommunikasjon er et redskap, ikke et mål i seg selv. Jeg er tilhenger av det enkle og tydelige, det som er tilpasset målgruppen og som skaper engasjement og felles forståelse. Og både form og innhold er viktig. Jeg liker inkluderende kommunikasjon og prøver derfor å unngå for mange fremmedord og fagord, eller bruk av engelsk eller annet som skaper avstand.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Akkurat nå er det pandemien, som naturlig gjør at det er svært få som reiser kollektivt. Det rammer oss hardt økonomisk. Vy skal gjøre det enkelt å reise miljøvennlig, men akkurat nå handler alt om å gjøre det så trygt som mulig å reise miljøvennlig, for de som må. Og for medarbeiderne ute i togene og bussene. Men når vi hever blikket, ser vi at markedet kommer tilbake, og vi er godt posisjonert. Vi skal vinne konkurranser og vinne kundenes hjerter.

Powered by Labrador CMS