Meta og TikTok stoppet Medietilsynets kampanje om valget
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker: – Retningslinjene våre er helt tydelige, svarer TikTok.
Begrunnelsen for plattformenes inngripen er at innholdet er politisk.
– At disse plattformene hindrer myndighetenes informasjon til befolkningen er problematisk. Medietilsynet driver ikke med politisk reklame. Dette er tvert imot en informasjonskampanje for å styrke unges mulighet til å forme selvstendige meninger basert på fakta. Dette er en viktig del av arbeidet med å trygge og beskytte demokratiet vårt, sier fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i en pressemelding.
Både Meta og TikTok har fjernet videoer, mens TikTok i tillegg blokkerer lenken til Ung.no.
Videoer måtte endres
I en av videoene TikTok har avvist, svarer VGs ansvarlige redaktør Gard Steiro på hva som skiller redaktørstyrte medier fra andre kilder. En video der Medietilsynets direktør Mari Velsand gir tips om hvordan man kan sjekke kilder man kan stole på, er også nektet publisering på plattformen.
I en video som er avvist av Meta, snakker blant annet Politiets sikkerhetstjeneste (PST) om fremmede makters målsettinger med påvirkningsoperasjoner, og at valget i Norge fremstår som trygt. Meta stoppet også en video der komiker Henrik Schatvet introduserer kampanjen.
Meta avviste først Medietilsynets klager. Etter Medietilsynet fjernet ord som «stortingsvalg» og «politisk», snudde Meta og godkjente filmene likevel.
Medietilsynet er fortsatt kritisk.
– I Norge må man kunne anvende ord som «stortingsvalg» og «politisk» uten å bli tatt ned, understreker Sekkelsten.
Dette sier TikTok
Selv om det bare er deler av kampanjen som er stoppet av plattformene, mener Medietilsynet at Meta og TikToks inngripen er prinsipielt problematisk siden det gå rett inn i tematikken i kampanjen.
Medietilsynet har brukt klageinstansene befolkningen har tilgang til når innhold blir stoppet av TikTok og Meta. Begge plattformene skal ha avvist klagene.
– Retningslinjene våre er helt tydelig på at det kun er offentlige organer med ansvar for å gjennomføre valg som kan annonsere om valg eller folkeavstemninger. I Norge gjelder dette Valgdirektoratet og Sametinget, sier Kjartan Sverdrup, myndighetskontakt for TikTok Norge, til KOM24.